Det dundrade och viskade och kallade på oss från de mäktiga orgelpiporna, där vi satt, ett litet trettiotal utspridda i bänkarna.
Ett säreget och mystiskt underbart tonspråk från den franske tonsättaren Olivier Messiaen, klanger som tack vare Domkyrkan blev stora och magnifika och kröp in till kroppens innersta.
Jesu födelseLa Nativité du Seigneur är en samling av nio orgelmeditationer om Jesus födelse. Den skrevs i stark katolsk tro 1935, bara några få år innan Messiaen sattes i fångläger.
Jag kan av egen erfarenhet säga att man inte behöver vara kristet troende för att slås av dess starka uttryckskraft och andliga substans - men man blir lätt en musikens apostel. Den är ovanligt kraftfull och talar till både det primitiva och civiliserade i människan.
Lätt att följaMed hjälp av en liten skriftlig vägledning var det lätt att följa scenerna med jungfru Maria, herdarna, änglarna och Ordet.
Domkyrkans organister Hans Edquist, Jörgen Ralphsson och Lars Åberg hade delat upp verket mellan sig och lämnade inget att önska, de varken syntes eller förde uppmärksamheten till sig. De spelade.
Tömde energinI "Eviga mönster" öppnades ett kosmos av kontinuerliga, vibrerande orgelklanger. De två sista skimrande ackorden i Jesus accepterar lidandet talade om en återuppstånden guds son efter respektingivande mörka toner. Den våldsamma, avslutande "Gud ibland oss" och dess gnistrande, volymtäta klanger tömde den sista energin.