- Vi börjar med det kärva så vi har det avklarat. Så förklarar dirigenten Glenn Mossop den mörka inledningen av Linköpings Symfoniorkesters nyårskonsert. Prokofjevs "Montagues & Capulets" är onekligen kärv. Den tunga ljudmattan skapar en domedagslik stämning i den fullsatta Crusellhallen och för ett ögonblick undrar jag om detta nyår kanske blir mitt sista. Som tur är ljusnar programmet när kvällens första solist gör entré. Sopranen Miriam Treichl hinner med arior från "Don Giovanni", "Peer Gynt" och "La Bohème" innan paus.
Musik och dans hör ihop och en nyårskonsert är inget undantag. Kvällens andra solist är Cecilia Jacobsson från Linköping, numera balettstuderande vid The University of the Arts i Philadelphia, USA. Hennes ystra dans från Tjajkovskijs "Törnrosa" ackompanjeras av orkestern med Mats Strands violin i spetsen.
- Ja du, några av de där tonerna var så höga att inte ens en hund skulle kunna höra dem. Glenn Mossop ger Mats tvetydigt beröm och lockar publiken till skratt.
Det ges även plats för Linköpings balettförenings elever. Strauss valsklassiker "An der schönen blauen Donau" tolkas med en imponerande koreografi av Marlene Jacobsson. Blå klänningar virvlar runt bland publiken och jag påminns om studentbalen och mina egna stapplande försök att producera något valsliknande. Strauss skulle nog tacka Linköpings balettförening för upprättelsen om han sett hur jag vanhelgade hans livsverk.