Begreppet INTRO-vinnare innebar fyra unga norska kammarmusiker som kvalificerat sig till att lanseras av norska Rikskonserter. Roligt att få höra dem här i Östergötland! De inledde med några av Bachs Goldbergvariationer som först presenterades dröjande och eftertänksamt av pianisten Kristian Lindberg. Därefter delade alla på satsernas framförande i olika konstellationer av piano, violin, cello och blockflöjt.
Få eller inga instrument klingar så omedelbart älskvärt som en altblockflöjt, åtminstone när den trakteras av någon med Caroline Eidsten Dahls kapacitet. Det finns så mycket natur i tonkvaliteten hos denna ädla träbit, och det är kortast tänkbara väg mellan den och utövarens fingrar, mun och själ. Allt detta var påtagligt i Fultons Scottish suite med en underbart sångbar andra sats, samt i Zahnhausens Ikona där uttrycket ovanligt nog förstärktes av att Eidsten Dahl utförde en enkel koreografi samtidigt som hon spelade.
Violinisten Anders Kjellberg Nilsson och cellisten Fredrik Schøyen Sjölin spelade båda njutbart. Kanske fanns inte alltid den önskvärda hettan och djupet hos de unga musikerna, något som dock i synnerhet Kristian Lindberg vid pianot kompenserade genom en märkbar klarhet i sitt spel.
Jag har aldrig tidigare hört Andante con moto för pianotrio av Grieg, det var fantastisk musik med stor spännvidd och bågnande av kontrasterande innehåll. Här föll det mesta på plats, och de tre inblandade exekutörerna åstadkom vad jag upplevde som en fullvuxen och färgrik tolkning - en stor upplevelse!