Skön förening av musik och lyrik

Karin Oscarsson läste Tranströmers lyrik med klar och säker stämma

Karin Oscarsson läste Tranströmers lyrik med klar och säker stämma

Foto: Fredrik Jonson

Konsert2012-11-04 11:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vinjett: Konsert

CCCC

Vem: Norrköpings symfoniorkester, dirigent B Tommy Andersson, violinsolist Henrik Jon Petersen, recitatör Karin Oscarsson

Var: Crusellhallen, Linköping

När: 2 november

Förra lördagen ackompanjerade SON den svenska popgräddan på invigningen av Friends arena. I fredags smekte de östgötarnas öron med verk av både Beethoven och Wagner. Orkesterns popularitet är stor och det ska den vara.

Naturligtvis spelar de 90-talet musikerna samtidigt och på samma sätt. Det är själva grundförutsättningen i ensemblespel. Men jag fascineras av att de trots varje medverkandes egen musikaliska ambition lyckas låta som ett enda instrument. När musiken vandrar mellan de olika instrumentgrupperna är det omöjligt att säga var den ena stämman slutar och var den andra tar vid. De få det att verka så lekande lätt. En konst i sig.

Lyhört samspel

Detta samspelstänkande visade sig inte minst när orkesterns 1:e konsertmästare var soloviolinist i Max Bruchs vackra violinkonsert nr 1. På min egen raspiga inspelning som jag köpte för drygt trettio år sedan springer solisten Yehudi Menuhin ifrån orkestern vid mer än ett tillfälle. Så inte nu: Henrik Jon Petersen var driven och duktig i sin solistroll, men samtidigt lyhörd för både orkesterns spel och dirigentens intentioner. Tillsammans skapade de en violinkonsert som borde ha glatt kompositören.

B Tommy Anderssons "Passacaglia", inspirerad av Bachs orgelverk, gav verkligen slagverkarna något att bita i, vilket de gjorde med den äran. Ett spännande stycke med oväntade klanger och rytmer.

Skön och självklar mix

Musiken varvades med att skådespelaren Karin Oscarsson läste dikter av Tomas Tranströmer. Enkelt och rakt och med klar röst lät hon oss smaka på både "Romanska bågar", med den vackra raden "Skäms inte för att du är människa, var stolt!", och om de tragiskt övergivna skeppen i Syros hamn.

Sibelius tonsättning av Nymfernas dans och den vackra Miranda ur Shakespeares "Stormen" omringades av poetens "Elegi" och "Ostinato". Mixen av dikter och musik kändes skön och självklar och blev en finstämd hyllning till vår Nobelpristagare.

Och SON är en hundraåring värd att fira.

HELENA LUNDBERG

Fotnot: SON spelar Bartók och Brahms i Motala Folkets hus 16 november. Den 6 december spelar de Beethoven i Linköping under ledning av Herbert Blomstedt. Läs mer på www.norrkopingssymfoniorkester.se