Skönhet och spex

Malena Ernman svingar sig mellan högt och lågt, och då syftar vi inte bara på tonerna.

Foto: Fotograf saknas!

Konsert2010-11-29 06:30
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Malena Ernman

Santa Lucia - en klassisk julkonsert

Olof Thunberg, julvärd

Mats Bergström, gitarr

Svenska Stråk- ensemblen

Crusellhallen 26/11

Det går inte att värja sig mot Malena Ernman ens om man skulle vilja. Sopranen avväpnar operakonsten med sin unika kombination av svindlande vacker sång, ståuppkomik och en bisarr garderob lånad av Mariah Carey.

Ernmans kännetecken är de perfekt tajmade avbrotten. En millisekund efter ett par skyhöga toner säger hon oväntat "eller hur?" till någon på första raden och fortsätter i höjden som om ingenting har hänt.

Våldsamma inandningar och tillrättningar av bysten i push up-BH:n är hennes scenrekvisita. Och det funkar.

Joddlande Snövit

Programmet gavs ut på skiva i mitten av november och var en stark kombination av spexiga nummer - tänk er en joddlande Snövit komplett med svart peruk och kostym - och seriösa, inlevelsefulla framföranden av julsånger som "Bred dina vida vingar". Ett par jazzlåtar av Duke Ellington var däremot malplacerade.

Det är Malena Ernmans jordnära humor och värme som gör konserten till något utöver det vanliga. Och det är sånger som Mozarts "Alleluja" som i sin hjärtskärande skönhet håller samman den.

Barnförbjuden Bamse

Malenas svärfar Olof Thunberg är fortfarande en stark personlighet på scen och det blinkades glatt till hans karriär som inläsare med bland annat en barnförbjuden variant av Bamse. Svenska Stråkensemblen och gitarristen Mats Bergström var för den delen mjukt lyhörda och bjöd på en luftig och fridfull "Pachelbels kanon".

Fridfull, ja märkligt nog lyckades de förmedla den nästan utrotade, och ständigt eftersökta, julfriden mitt bland alla skratt.

MOLLY TELEMAN