Det hÀr var en stor upplevelse! Katedralen borde ha lockat lÄngt fler.
Förspelet till "Parsifal" inledde, och ska nÄgot av Wagner fylla ett helgat rum sÄ Àr den hÀr sakralt upphöjda och av mystik fyllda musiken ett lÀmpligt val. HÀr finns dramatik och övertygelse. NÄgra tvÀra kast eller vÄldsamma crescendi förekommer inte, utan Mossop byggde lÄngsamt och metodiskt de stora blocken. Den vidunderliga harmoniken och de breda bleckblÄspartierna lÀt sÄ bra att man rös.
Domorganisten Lars à berg spelade sublimt jubilaren Buxtehudes "Preludium & fuga g-moll". MÄtte Buxtehudes musik inte försvinna efter jubileumsÄret, för det hÀr verket Àger samma dignitet som Bachs mÀsterstycken i genren.
Huvudnumret var Saint-Saëns "Orgelsymfoni", sÀkert hans bÀsta skapelse. Hans övriga musik har inte alltid nÄgot att sÀga: mer glansfull uppvisning Àn angelÀgenhet, mer virtuos form Àn substans. Men detta Àr nÄgot annat, mogen och "tung" musik i ordets bÀsta bemÀrkelse.
De tvÄ monumentala satserna innebÀr bÄde en fÀrgrann instrumentation och ett expressivt allvar. NÄgon orgelkonsert Àr det inte frÄgan om, orgeln har förvisso en viktig roll men ingÄr i orkestern. NÀr den efter en god stund av första satsen Àntligen klingar tillsammans med strÄkarnas cantilena i ett lÄgt register uppnÄs en nÀrmast överjordisk skönhet.
Tonfallet Àr Àrkeromantiskt, men hÀr finns samtidigt en klassiskt beslÀktad klarhet i uttrycket. Saint-Saëns vet vad han vill förmedla och gör det lugnt och tveklöst. Mossops tolkning var kongenial, hans slag och insatser extremt tydliga.
Det var lÀnge sedan jag hörde Linköpings Symfoniorkester. De har utan tvekan vuxit och utvecklats. Med en dirigent av Mossops kaliber och med domkyrkans förstÀrkande akustik lÀt det överlag mycket övertygande - mÀktigt och uppbyggligt!