007: Quantum of Solace (Xbox 360)

Agent 007 James Bond med rätt att döda. I Quantum of Solace blir det gott om dödandet i ett actionfyllt spel från spelstudion Treyarch.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-11-23 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så var det dags för Danial Craig att för andra gången ikläda sig rollen som James Bond. Han spelar den brittiska MI6-agenten på såväl vita duken som i ett rykande färskt spel till samtliga spelkonsoler (Playstation Portable undantaget) och PC. För första gången är det Activision som står bakom spelet som 2006 övertog licensrättigheterna från Electronic Arts.

Med en spelmotor hämtad från Call of Duty 4 finns goda utsikter för att skapa ett bra skjutarspel. Quantum of Solace utspelar sig i första person, man ser alltså spelplanen ur Bonds ögon. När man tar skydd bakom diverse hinder ändras emellertid vyn till tredje person och man ser Bond bakifrån. Det är riktigt bra eftersom man får betydligt ett bättre perspektiv framåt och ser fienden på ett helt annat sätt. Därifrån kan man sedan lätt skjuta i blindo, sikta, resa sig upp eller skynda till nästa hinder. Allt fungerar mycket smidigt.

Quantum of Solace är ett rent actionlir. Här finns inte mycket problemlösning utöver att hacka övervakningskameror och annan elektronisk utrustning och det görs med enkla knapptryckningar. Det finns mängder av fiender. För det mesta är det bara att peppra motståndarna fulla med bly. Ibland kan man dock smyga upp bakom dom och eliminera dom i det tysta. Gör man det ställs man inför ett enkelt minispelsliknande knapptryckningsförfarande.

Utvecklarna Treyarch har lyckats bra med fiendens AI (artificiella intelligens). Motståndarna är nämligen ganska intelligenta. De kastar sig mellan hinder och retirerar vid behov. De smyger sig på dig bakifrån och det är inte alltid man kan räkna ut vart de ska ta vägen. Däremot kan fiender i angränsande rum lugnt sitta och ta en kaffepaus ända tills man stiger in i rummet. Quantum of Solace innehåller nämligen väldigt mycket scriptade, alltså förprogrammerade, sekvenser där en viss händelse triggar en explosion, en attack från angripare och så vidare.

Treyarch har sett till att tempot är högt och att man sällan kan sätta sig ner och ta en fikapaus. Berättandet är extremt sparsamt och handlingen förs mestadels framåt av tråkiga och styltiga sekvenser med bilder, text och smått ointressanta berättarröster. Visst röstskådespeleriet med Bond, M och de andra är välgjorda, men jag saknar videosekvenser. Dessutom är berättandet så kortfattat att jag inte fått grepp om handlingen. Den tycks vara gjord för er som sett filmen, vilket jag inte gjort och inte tänker göra heller eftersom jag tyckte att den förra bondrullen, Casino Royale, var träaktig och långrandig.

Grafiskt är Quantum of Solace ingen marknadsledare. Det mesta är visserligen helgjutet och ser snyggt, men utan att för den skull utmärka sig. Daniel Craig är snyggt modellerad medan fienden mest liknar ett klonat gäng. Craig ser precis lika butter och tråkig ut som jag minns honom från den förra Bondfilmen.

Som helhet ger Quantum of Solace ett helgjutet intryck, fast med undermåligt berättande och något kort enspelarläge. Spelet sticker inte ut på något sätt, men ger samtidigt en stor portion action. Om det inte varit för att spelet har James Bond i huvudrollen hade det säkert inte fått samma uppmärksamhet som det fått nu. Quantum of Solace är ett ganska bra spel som dock har en bra bit kvar till de riktiga höjdarspelen.

Betyg: 6/10