Med ett imponerade första intryck av BlackSite trodde jag mig ha funnit ett spel som levde upp till mina förväntningar och var värt att investera min tid i. Men, som många utvecklare gör tycks Midway ha satsat på ett massivt yttre av BlackSite och fokuserat mindre på själva kärnan och spelglädjen. Att se filmer av spelet är ganska imponerande, men när jag sitter och spelar inser jag att spelet mer eller mindre kommer att förlora mitt intresse tidigare än jag hoppats på.
Du spelar som Aeran Pierce, en riktig tuffing som leder en grupp militärer som är på sina dagliga uppdrag beståendes av mer eller mindre spännande eldstrider i Irak. Tre år senare har man förflyttats till Nevada där man helt plötsligt stöter på utomjordiska varelser. Då förändras ens vanliga uppdrag till att istället utrota dessa otäcka varelser som annars lätt kan förvandla ens egna soldater till utomjordingar med tentakler.
BlackSites glassigaste poäng tilldelar jag spelets magnifika grafik som till och från imponerar riktigt rejält. Med motion blur, snygga detaljer och justa effekter har Midway verkligen lyckats skapa stämning i spelet då grafiken är så tillfredställande och verklighetstrogen. Värt att påpeka är dock det faktum att ljuskällor och på det sätt som ljuset faller på i spelet inte är realtidsbaserat utan bara pålagt i efterhand. Alltså har Midway inte gjort en sinnessjuk grafikmotor till BlackSite utan har lyckats på detta billiga sätt att få spelet att kännas snyggare än det egentligen är. Det som utvecklarna kunde ha gjort bättre är hur miljöerna påverkas av bland annat skott. Vissa saker går att skjuta sönder, men i många fall går det inte att skjuta sönder en låda av trä medan man till exempel kan plocka ner några stenpelare istället. Detta kan vara lite förvirrande.
Spelets AI är en katastrof i mina ögon. När du befinner dig i hettans glöd kan någon av dina lagkamrater helt plötsligt springa fram och med sitt gevär inferniskt börja klubba ihjäl fienderna. Snacka om förvirring och dåliga odds för att överleva med dessa soldater under ditt befäl. Man kan dock välja placering av sina soldatkamrater, men utöver detta och att beordra dem att öppna dörrar åt dig, är det inte mycket mer du har att säga till om.
BlackSite är varken ett jättedåligt eller bra spel utan det landar någonstans där mittemellan - dessvärre i zonen spelet jag kanske har spelat igenom en gång men aldrig skulle köra om igen". Om du inte har lirat igenom Halo 3 tycker jag att valet mellan BlackSite och Halo 3 är ganska givet. Gå och köp det sistnämnda spelet istället!
Betyg: 6/10
BlackSite: Area 51 (Xbox 360)
Efter succén med Halo 3 tror jag att många 360-ägare har blivit något kräsnare när det gäller FPS till konsolen. Hur skall vi uppfatta Midways nya BlackSite efter att precis ha lirat igenom det förstnämnda och redan nu klassiska Halo 3?
Foto:
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.