Retro Studios första bidrag släpptes redan till Wii under slutet av 2010 i form av “Donkey Kong Country Returns”. Det var på sina håll ett utmärkt och ovanligt utmanande plattformsspel.
När det nu har blivit dags för uppföljaren är det mycket som känns igen. Huvudrollsinnehavaren Donkey Kong har förvisso fått sällskap av både Trixie och Cranky vid sidan av sin ständiga följeslagare Diddy, men mekaniken att ta sig från punkt a till punkt b på tvådimensionella plattformsbanor fyllda med hemligheter är intakt.
Den höga utmaningen från föregångaren är även den kvar och ofta krävs det flertalet liv på varje nivå, särskilt under bosstriderna, innan man kan passera mållinjen. Efter att ha spelat igenom “New Super Mario Bros”-spelen utan några som helst bekymmer känns den höga svårighetsgraden som en frisk fläkt. Visserligen hade antalet checkpoints kunnat vara fler, och framför allt bättre utplacerade, men överlag hålls det på en rättvis nivå.
Precis som senast bidrar nivån på svårighetsgraden att det gör sig bäst för ensamma spelare. Spelar man två blir det istället både rörigt och onödigt svårt. Samarbetsläget är däremot mer genomarbetat då kameran inte enbart fokuserar på en spelare som den gjorde i föregångaren.
Mycket är som sagt sig likt sedan senast men är det något område där “Donkey Kong Country: Tropical Freeze” knäpper originalet på näsan är det på själva spelglädjen. Uppbyggnadsmässigt ligger det närmare fjolårets “Rayman Legends” i tempo, vilket betyder att man ständigt hamnar i oväntade situationer.
Den ökade variationen leder inte enbart till att “Donkey Kong Country: Tropical Freeze” blir ett bättre spel än sin föregångare, det gör även att det inte har några större problem att konkurrera med de främsta titlarna i genren. Det må sakna precisionen i kontrollen från “New Super Mario Bros”-spelen men bjuder istället på betydligt högre utmaning och mängder med variation.