Bolt (Playstation 3)

I ett actionäventyr i plattformsmiljö ställs Penny och hennes superhund Bolt inför tuffa utmaningar och hårda fiender i jakten på Pennys pappas kidnappare.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-02-01 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter att ha spelat igenom Bolt på några timmar kan jag konstatera att spelet ligger en bit över den låga ribba som licensspel så ofta har. Bolt är ett riktigt bra spel, åtminstone under spelets första halva. Jag återkommer lite senare om detta.

I motsatts till merparten licensspel så bygger Bolt inte på filmens handling. Istället har spelet en helt ny handling. Bra eller dåligt? Jag har inte sett filmen så jag kan inte helt uttala mig om detta, men jag inbillar mig att det är bra eftersom det inte alltid går att överföra en film direkt till ett spel.

Handlingen i Bolt är trots detta dålig och ryckig. Penny och hennes hund Bolt tvingas till ett äventyr i jakten på att rädda Pennys pappa från den ondskefulle Dr. Calico. Han har tvingat pappan att utveckla ett kraftfullt vapen så det blir även Pennys och Bolts uppdrag att förstöra detta vapen.

Bolt är inte vilken jycke som helst. Han har en del superkrafter som kommer väl till pass i spelet. Han har laserögon och hans skall är något i hästväg. Han är även mycket stark och kan dunka i marken så att den skakar som av en jordbävning.

Spelet bjuder i princip på tre olika spelmekanismer. Penny står för smygandet och pussellösandet medan Bolt står för actionbiten. Dessutom måste Penny hacka datorer och då dyker ett minispel upp där man styr ett rymdskeppsliknande fordon och ska skjuta ner en mängd fientliga farkoster i stil med Geometry Wars. Dessa minispel är riktigt kul, men tyvärr är variationen minimal. Banorna blir annorlunda och fienden fler allteftersom man spelar, det är allt.

Penny har en manick kallad wheelbar till sitt förfogande. Med den kan hon förflytta sig längs rör, åka på linor med mera. Om man inte vet vad Penny ska göra härnäst kan man trycka in triangelknappen och då kommer man till "enhanced vision" där linor, rör och allt annat man kan interagera med finns märkta med gult. Det gör allting alltför enkelt.

Pennys stridssystem är inte mycket att hurra för. Det går i princip ut på att man ska smyga sig på fienden och med en knapptryckning elimineras denne. Man kan även göra sig osynlig och på så sätt ta sig förbi motståndarna, men detta kräver energi. Energin återställs genom att man smyger sig på fienden. Dessvärre behöver man inte smyga. Det är enklare att traska fram till motståndaren och när denne sedan upptäcker dig räcker en snabb knapptryckning för att övermanna denne.

Bolts stridssystem är däremot betydligt mer utvecklat. Man attackerar fienden genom några få knappkombinationer. Hunden far genom luften och slår till fienden eller så kan man göra ett superstamp som får marken att skälva. Sedan kan man lägga på superskall och använda laserstrålar för att få variation och stärka attackerna. Det var riktigt kul, men tråkigt nog varade lyckan inte mer än ungefär halva spelet. Sista halvan blev mest, "inte femtioelva fiender till, jag vill inte slåss mer".

Bolt är i grunden ett bra spel, men det blir alldeles för många tyvärr..., dessvärre..., och liknande uttryck i recensionen för att spelet ska få ett toppbetyg. Grunderna med Bolts stridssystem, Pennys äventyrande och hackandets skjutande är utmärkta grundpelare och är riktigt kul... ett tag. Det största felet med Bolt är att det blir långtråkigt alltför snabbt. En dålig, hackig handling förstärker detta.

Betyg: 6/10