Det ursprungliga Ape Escape-spelet släpptes 1999 till Playstation och emottogs med hyllningar tack vare sitt innovativa sätt att använda den då alldeles nysläppta handkontrollen DualShock. Nu när Playstation Move är relativt nytt på marknaden hoppas Sony på att det nya Ape Escape ska ses som lika innovativt och få lika höga betyg som sin anfader. Ape Escape är dock en tunn historia som inte kommer att göra många glada.
Storyläget består av 15 nivåer av banor som är väldigt lika varandra. Handlingen är sanslöst tunn även om den presenteras på ett fint sätt med hjälp av anime. Jorden invaderas av UFO:n med apor som måste tillfångatas. Viktigast är att fånga deras ledare, Specter. Jakten på honom blir emellertid otroligt enformig och storyn upprepar sig hela tiden under spelets samtliga banor. Före nivån visas en animesnutt där man får syn på Specter och så börjar jakten. När man så fångat Specter visar det sig att det bara var en dubbelgångare. Sak samma händer gång på gång. Suck!
Även själva spelandet är en kavalkad i upprepningar. Banorna består av två spelmoment kallade Chase Battles och Capture Battles. Dessa spelmoment upprepas sedan genom hela storyläget.
I Chase Battles rör du dig som spelare automatiskt framåt på banor fyllda med diverse hinder såsom UFO:n och apor. Du samlar bananer som fungerar som liv samtidigt som du ska ha sönder så mycket av hindren som möjligt och undvika att bli träffad av bomber och annat. Till din hjälp har du din Move-kontroll med vars hjälp du styr dina vapen eller gadgets. Du har ett solfjäderliknande vapen som är bra i närstrid samt en slangbella att skjuta på distans. Det gäller att vara snabb och man behöver ofta byta mellan vapnen. Dessutom kan man ibland använda ett vapen som gör att alla UFO:n blir bananer.
Då och då stannar spelet upp och Chase Battles övergår i Capture Battles. Då står man stilla beväpnad dels med slangbellan och dels med en håv samtidigt som horder av apor väller mot dig. Med slangbellan skjuter man på distans, exempelvis apor som kastar bomber medan man använder håven för att fånga aporna. Misslyckas man med att fånga aporna när de kommit fram till dig så snor dom bananer från dig och springer tillbaka mot det ställe de kom ifrån för att en stund senare återigen attackera dig. Man har även begränsad tillgång till ett effektivt vapen som suger i sig aporna.
Det här var hela storyläget i ett nötskal. Variationen är ytterst begränsad även om man befinner sig på en del olika platser såsom i ett islandskap, hos dinosaurier, på en halloweeninspirerat plats med mera. Det enda som förändras genom spelet är i princip svårighetsgraden som ökar. Spelet är för övrigt löjligt svårt. Det är en okej svårighetsgrad när det gäller att klara av banorna, men man kan vinna medaljer också - allt från brons till guld. Hur man klarar av guldmedaljerna är ett mysterium för mig. Man måste då vara snabbare än blixten och inte göra ett enda litet misstag.
Förutom storyläget finns tre minispel varav endast ett är tillgängligt från början. De andra minispelen låses upp när du spelat igenom halva respektive hela storyläget. Det minispel som är upplåst från början heter Mecha Tag Rally där två personer samarbetar i ett rally. Den ena personen styr bilen med en vanlig kontroll medan den andre skjuter på hinder med hjälp av Move-kontrollen. Det finns däremot inga samarbetsmöjligheter i storyläget.
Jag kan verkligen inte rekommendera Ape Escape. Det är bara att slänga pengarna i sjön. Spelet är otroligt enformigt och tråkigt. Utvecklarna har kommit på en idé som dom sedan inte brytt sig ett dyft om att utveckla. Istället har de kört spelet i en multiplikator som skapat kopia på kopia av samma spelsekvens om och om igen. Man har dock lagt ner krut på att skapa en sorts biografi med alla apor som man fångar i spelet. Till vilken nytta då?
GameElite