2004 visade Digital Extremes filmklipp ur deras nästkommande spel Dark Sector. Spelet skulle utspela sig i science fictionmiljö i yttre rymden och handla om en man i en mekanisk dräkt som gav honom otroliga krafter. Filmklippen visade upp ett spel som kändes som ett futuristiskt Metal Gear Solid, vilket gjorde mig väldigt peppad på spelet. Tyvärr valde Digital Extremes att 2006 skrota deras ursprungliga idé och helt byta vinkel på spelet. Och ser man klippen på spelet de visade upp 2004 jämsides med det här spelet känns det faktiskt som om spelet utvecklats åt fel håll.
I Dark Sector tar man sig an rollen som specialagenten Hayden Tenno, som just blivit tilldelad ett farligt uppdrag, i den påhittade östeuropeiska staden Lasria. Haydens uppdrag är att eliminera en man vid namn Mezner som är skyldig till att ett virus, som förvandlar befolkningen till monster, spridits. Efter att ha tagit sig in och genom komplexet där Mezner håller till i står Hayden öga mot öga med en man täckt i metall som visar sig vara Mezners livvakt.
Efter en väldigt kort strid blir Hayden fastspikad i marken av den metalltäckta mannens svärd och med Mezners tillåtelse infekteras Hayden med det virus han kom till Lasria för att stoppa. Viruset förvandlar dock inte Hayden till ett monster utan täcker hans högra arm i någon slags organisk metall likt Mezners livvakt. Just som vår hjältes död nalkas lyckas Hayden detonera ett par bomber som möjliggör hans flykt. Väl fri upptäcker han att han med sin metallarm bland annat kan skapa en glaive, en sorts bumerang kaststjärna, som fungerar väldigt bra till att göra kaffeved av hans fiender. Så med sina nyfunna krafter bestämmer sig Hayden för att göra ett nytt försök för att stoppa Mezner.
Man skulle lättast kunna beskriva Dark Sector som lite av en klon av Epics toppspel Gears of War som kom för ungefär ett och ett halvt år sedan. Likheterna är många. Vinkeln spelet utspelar sig i är densamma, det vill säga i tredje person, och båda spelen är väldigt blodiga. Kontrollen är i princip likadan och man kan precis som i Gears of War använda A-knappen för att trycka sig mot väggar, springa fortare och göra kullerbyttor på marken.
Den enda riktigt stora skillnaden mellan de två spelen är vapnen och då pratar jag till största del om Haydens glaive. I spelets början är vapnet inte speciellt imponerande, men allt eftersom man kommer längre utvecklas Haydens krafter och nya attacker låses upp. Bland annat får man möjligheten att styra glaiven i luften på väg mot dess mål vilket är extremt häftigt. I närstrid kan man också använda den men då för att göra brutala finishers som att köra upp den i bröstkorgen på fienden, skära halsen eller hugga av armarna av dem.
Metallen glaiven är gjord av gör att den kan lagra olika sorters energi. Kastar man t.ex. in den i eld börjar den brinna och in i ett elskåp blir den elektrisk och så vidare. De flesta pussel man stöter på i spelet involverar glaiven och går oftast ut på att man ska ladda den med någon energi för att sedan kasta den på något som öppnar upp en väg.
Man har förutom sin glaive också tillgång till diverse skjutvapen. Fienders vapen är kodade specifikt för dem och kan därför bara användas en kort stund. Därför måste man köpa egna vapnen av en man som bedriver en slags svart marknad i Lasria. Bland skjutvapnen finns det olika slags pistoler, automatgevär och hagelgevär som är roliga att använda. Fördelen med att använda pistoler är de bara tar upp en hand och kan användas i kombination med glaiven.
Grafiken i Dark Sector är väldigt bra. De flesta fiender och bossar är snyggt gjorda. Vatten och ljus reflekteras väldigt fint och metallen på Haydens arm skiner läckert. Grafiken kan dock upplevas som tråkig när spelet för det mesta utspelar sig i en mörk, grådaskig miljö. Lite mer variation hade varit trevligt, speciellt när grafiken är så pass bra som den är.
Ljudmässigt håller spelet hög klass men spelet hade behövt med dialog. Haydens röst görs av Michael Rosenbaum (Lex Luthor i TV-serien Smallville) och han gör det bra de få gånger han pratar. Det som förvånar mig är att de varit så sparsamma med mängden dialog Hayden har när de säkert betalat dyra pengar för att få en erkänd skådespelare att göra rösten. Mer dialog hade också bättre burit upp den redan tunna storyn spelet försöker berätta.
Dark Sector var ett spel som i mina ögon såg ut att ha enorm hit potential, men det känns som om krutet slösats bort på blod och kanske Michael Rosenbaums lön. Det största problemet är att det är väldigt enformigt och enkelt. Aldrig under hela spelets gång kändes det utmanande. Helst inte när fienden nästan alltid ointelligent står och väntar på att du från en säker plats skall kasta din glaive i deras huvuden.
De monster man stöter på i spelet är också dem extremt lätta att ta kol på så länge som man inte försöker med vanliga slag. Av någon anledning går vissa slag bara igenom fienderna vilket är enormt störande. Detsamma kan hända när du kastar din glaive. Eftersom de flesta monstren är överdrivet sega kan man lugnt och metodiskt bara gå runt dem och göra en finisher i ryggen på dem.
Att köpa vapen på den svarta marknaden är inte det enklaste för pengar är inget det finns gott om i Lasria. Och till min stora bedrövelse upptäckte jag efter att ha klarat ut spelet en gång att varken vapen eller krafter följde med till nästa spelomgång. Att krafterna inte följer med är förståeligt, men vapen eller pengar borde ha kunnat följa med till nästa spelrunda. Man känner sig snuvad på all den tid man lagt ner på vapnen och de uppgraderingar man applicerat på dem.
Dark Sector innehåller också ett flerspelarläge både lokalt och online. De två lägena som man kan spela är Infection och Epidemic. I Infection spelar en person som en övermäktig Hayden medan resten är vakter med skjutvapen. Det är rätt roligt att vara Hayden medan man som vakt mest får vänja sig vid att få en glaive i huvudet. I Epidemic delas man upp i två lag som båda har en spelare som spelar som Hayden och resten som soldater. Genom att döda motståndarnas Hayden vinner man poäng. Flerspelarläget är lagom underhållande men inget som kommer få en att fortsätta spela spelet länge.
Dark Sector är en blek kopia av Gears of War. Det borde inte vara fy skam men vid de tillfällen Gears of War fick mig att längta efter nästa eldstrid fick Dark Sector mig att vilja sluta spela. Man känner sig tyvärr mer och mer uttråkad ju längre in i spelet man kommer. Att inte vapen sparas till nästa omgång gör att man helt tappar lusten att spela ut spelet två gånger. Dark Sector är ett actionspel som inte kräver mycket att spelaren. Det är snyggt och väldigt brutalt och har man inget emot en enformig spelstil har man ändå ett ganska bra spel. Att hugga av folks huvuden med en stor vass bumerang är aldrig helt fel.
Betyg: 6/10