Diddy Kong Racing DS är en konvertering av Rares Diddy Kong Racing till Nintendo 64. Jag har inte spelat Nintendo 64:ans version så jag kan inte göra någon direkt jämförelse. Det ska dock finnas två nya spelfigurer medan två har tagits bort samt nya banor. En kul funktion som har tillkommit är att man kan designa egna banor och vägskyltar. Den allra största skillnaden är emellertid möjligheten att spela online.
I Diddy Kong Racing DS blir du bekant med fyra typer av fordon - bilar, flygplan, svävare samt flygande matta. Den sistnämnda är mer en bonus än en racingfarkost. De första banorna kändes definitivt inte speciellt Nintendoaktiga. Dom var snarare tråkiga. Allt eftersom spelandet gick blev dock banorna mer fantasirika. Det osade verkligen Nintendo om spelet. Det är inte speciellt överraskande då det var Diddy Kong Racing och några andra spel som räddade Nintendo 64.
Många banor kan karakteriseras som halvgalna, ungefär som Mario Kart, fast ändå inte. Det är definitivt ingen lördagskörning. Ett totalt idiotiskt inslag är turbostarten. I samband med start kan man nämligen, med hjälp av pekpinnen, rita cirklar på skärmen. Detta ger en turbostart. Hallå! Vem hinner slänga iväg pekpinnen och trycka på gasen utan att tappa fart?
Rent grafiskt är Diddy Kong Racing ett ganska ordinärt spel. Det sticker inte direkt samtidigt som den är sådär gulligt färgglad som en del andra DS-spel.
Jag är inte helt förtjust i Diddy Kong Racing DS, men jag vill dock inte underkänna det. Fartkänslan och spelkänslan behöver slipas något på. Turbostarten är enbart ett fiasko. Som plus finns mycket att göra vilket ger lång speltid.
Betyg: 5/10