Ett måste bland plattformsspel(Playstation 3)

Nu knyts alla trådar ihop från de två Ratcher and Clark-spelen Tools of Destruction och Quest for Booty. men du behöver inte ha spelat dess för att älska A Crack in Time

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-11-12 15:27
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under hösten släpps några Playstation 3-exklusiva titlar som ska stärka PS3:ans position gentemot främst Xbox 360. Ratchet & Clank: A Crack in Time är ett av dessa och redan nu kan jag avslöja att det är en titel som stärker PS3:ans ställning inför julhandeln.

A Crack in Time är den tredje och sista delen av vad som ibland kallas Ratchet & Clanks framtidstrilogi. Här knyts alla trådar ihop från de två tidigare spelen Tools of Destruction och Quest for Booty. Clank har kidnappats av dr Nefarious som är på jakt efter "Den stora klockan", en klocka som tycks vara centrum i hela universum och som styr all tid. Som vanligt är det Clank som har hjärnan medan Ratchet står för de mer fartfyllda momenten i spelet.

I Clanks sökande efter sitt ursprung visar det sig att hans förfäder, och nu i spelet även Clanks betydelse för "Den stora klockan" är mycket stor. Utan att gå in för mycket på denna mystiska klockas betydelse för all universums samlade tid ska jag nämna Clanks del i styrandet av tiden, vilket är helt nytt för A Crack in Time och ger en ny dimension åt spelserien.

Med hjälp av en stav kan Clank på olika sätt påverka tiden. Dels kan han laga tidsrevor som bildats i olika delar av solsystemet och dels sakta in tiden. Den mest intressanta tidsfunktionen är dock att Clank kan skapa upp till fyra tidskopior av sig själv. Det krävs för att man ska kunna lösa diverse pussel.

På speciella inspelningsplattor startar inspelningar av Clanks rörelser. Det kan exempelvis vara att Clank går fram och trycker på en knapp. När man sedan går till nästa tidsinspelningsplatta och spelar in en ny tidskopia spelas de andra plattornas inspelningar upp. Med andra ord går en kopia av Clank fram och trycker på knappen medan man kan göra något helt annat med den nya Clank tidskopian.

Ytterligare upp till två (alltså totalt fyra) tidskopior kan spelas in där Clank gör olika saker. Dessa pussel är riktigt knepiga och för att man inte ska fastna i spelet låses, efter ett antal misslyckade försök, en möjlighet att skippa pusslet. Då går man givetvis miste om en belöning.

Ratchets del av spelandet är mestadels betydligt mer fartfyllt. Han ställs som vanligt inför mängder av fientligt inställda utomjordingar med tuffa vapen. Ratchet har, vilket är ett av spelseriens kännetecken, försetts med fräcka vapen och manicker.

Ett nytt och häftigt vapen är den Soniska Eruptorn. Det är ett grodliknande vapen som när den avfyras avger en gigantisk rap som krossar alla fiender som inte är alltför långt bort från Ratchet. Vapnet fungerar lite åt hagelbössehållet, fast med stor spridningsvinkel av ljudvågen.

Precis som tidigare spel i serien är storyn i A Crack in Time mycket välutvecklad och fängslande. Tillsammans med ett fantastiskt gameplay med en helgjuten kontroll blir det svårt att slita sig från spelet.

A Crack in Time är helt på svenska och om du vill spela på engelska måste du ändra din konsols standardspråk. Jag har dock nästan helt och hållet spelat på svenska. Översättningen och röstskådespeleriet är nämligen så pass bra att jag inte såg mig tvingad att byta språk.

Om du gillar plattformsspel så är Ratchet & Clank: A Crack in Time ett måste, detta oavsett om du spelat något av seriens tidigare spel. För att få en helhet (och då alla spelen är grymt bra) rekommenderas även att du spelar Tools of Destruction och Quest for Booty.

Mats Ernofsson