(Xbox 360) Quantum Theory utspelar sig i en värld hårt sargad av krig. Man spelar som en ärrad soldat vid namn Syd. Han har som uppgift att bekämpa monsterliknande fiender och slå ut levande torn som skjutit i höjden här och där i den värld som finns kvar.
Storyn är dock ganska svår att få grepp om. Spelet utspelar sig i tredje person vilket innebär att man ser karaktären snett bakifrån. Spelmekaniken bygger mycket på att man tar skydd bakom diverse hinder såsom murar och väggar. Därifrån skjuter man på fienden med ett hyfsat stort antal vapen, däribland hagelgevär, prickskyttegevär och granatkastare. Totalt kan man bära med sig tre vapen samtidigt, men underligt nog finns inga handgranater. De hade kommit väl till pass då det ibland kan bli ganska intensiva strider med många fiender och då man måste eliminera samtliga fiender för att kunna gå vidare i spelet.
Att gå i närstrid är ofta inte att rekommendera då närstridssystemet inte är speciellt effektivt, åtminstone inte under de delar av spelet där man inte kan använda Filena.
Filena är en tuff tjej man träffar en bit in i spelet, och som därefter slår följe med Syd. Hon är emellertid inte tillgänglig under hela återstoden av spelet. Med henne får man en del variation i spelandet. Man kan handgripligen grabba tag i Filena och kasta henne på fienden och hon gör en hel del av jobbet att mangla fiender. Man kan även använda henne i närstrid vilket är ganska knepigt eftersom man måste trycka på en knapp i exakt rätt ögonblick. Lyckas man så kan man emellertid njuta av en effektiv komboattack.
Quantum Theory är inget vidare spel. Under spelets första del satt jag mest och förundrades över hur dåligt ett spel kan vara. När Filena sedan kom in i bilden blev spelet något bättre, men jag kan definitivt inte ge Quantum Theory godkänt i betyg. Spelets största positiva egenskap är att omgivningarna skiftar ganska mycket, men vad gör det när spelet fallerar på så många andra punkter?