Bob Came in Pieces (PC/MAC). I Bob Came in Pieces ska du manövrera rymdvarelsen Bob, och hans skepp, genom olika labyrinter och pussliga miljöer. Han är sen till jobbet, och i kraschlandningen tappade han bort sin största raket. Utan den kan han inte ta sig hem.
Bob måste flytta på hinder och ständigt bygga om sitt skepp med nya skeppsdelar, som finns spridda på banorna, för att kunna klara av utmaningarna som planeten jorden ställer på en liten stackars bortkommen rymdknegare. Man behöver nya motorer, pull- och pushfält, samt en massa förlängningar, böjda åt alla möjliga håll, som man kan använda sig av för att styra Bob precis som man vill.
Många pusselspel är enformiga och ganska enkla, men i Bob Came in Pieces utmanas man med genomtänkta och varierande banor, vilket gör att spelets pusselform håller bra klass ända in i mål. I början av spelet är labyrinterna relativt enkla, men ju längre in i spelet du kommer, ju fler skeppsdelar låser du upp, och ju mer måste du anpassa ditt skepp till pusslet du löser.
Bob Came in Pieces använder en avancerad fysikmotor som både gör spelet lite svårare samt mer intressant. Ibland kan man ha byggt sitt skepp för obalanserat, och då blir det svårare att styra. Man måste anpassa sitt skepp med vikt och design för att påverka vippbrädor, hävstänger och lådor som måste flyttas på. Flyger du tillräckligt fort och med ett tillräckligt tungt skepp så kan du till och med slå sönder is och sten för att komma åt ytterligare några nya delar. Senare i spelet så kan du återvända till tidigare banor för att hitta delar som du tidigare inte kunde komma åt.
Det känns som att Sverigebaserade Ludosity Interactive hade kunnat skapa ännu skarpare och mer unika pussel med den fysikmotor som tillämpas. Spelet är inte så långt, men för att kosta under hundralappen är det prisvärt. Det är billigare och roligare än en pocketbok och passar säkert perfekt att ha med sig på en lång resa, eller att fördriva tiden med på landet en regnig dag under semestern.
ANDREAS HOFER