Fantasy Wars (PC)

Fantasy Wars är ett tur och ordningsbaserat roll-, strategispel som i grund och botten funkar som Heroes of Might and Magic. Det finns dock några få element som inte finns med från Heroes of Might and Magic och som skiljer detta spel en aning från just det senare spelet. Men i tveksamhetens skull vill jag säga att detta kanske inte räcker, då resten av spelet känns som en kopia.

Foto:

Kultur och Nöje2007-10-15 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Spelet har tre olika kampanjer att välja på där varje kampanj har ett speciellt lag, människor orker och en senare tillgänglig ras. I huvudsak går det i varje uppdrag ut på att antingen erövra nya områden eller beskydda de gamla och i överlag blir detta ganska tjatigt då utvecklarna inte gjort mycket för att göra det hela mer innovativt. Det känns lite väl enformigt och samtidigt välbekant från förr, en långdragen déjavukänsla som gärna sprider sig över den som spelar.

Trots sitt icke-innovativa upplägg finns det dock några få ljuspunkter, som tillexempel det enkla och ganska sköna stridssystemet som i allmänhet håller godkänd nivå. Det är smidigt att attackera och det tar inte lång tid (det mest väsentliga enligt min mening). Det enda man behöver bry sig om under spelomgångarna är att hålla sitt avstånd från fienderna så att man får första slaget och därav överläge. Sedan är det inte frågan om långsamma turnbased-strider då i princip allt fightande sker på kartan. Simpelt och lättanvändligt.

Däremot kan man utveckla sin Hero till ett antal levlar (tio för att vara exakt) och även så sina andra "krigare" (till level fem). Detta sker genom att i sedvanligt vis fightas med så många som möjligt och skaffa sig så mycket erfarenhetspoäng som möjligt. Sedan kan man erfara diverse magier och extraattacker med sin Hero under tidens lopp. Man kan även bära föremål med sin Hero och sina krigare, tre för Hero och ett för sina krigare. Dessa items kan man sedan använda på slagfältet efter behov.

Itemsen ger ett extra element och ytterligare en sak att tänka på under spelets gång, detta ger också en anledning till att använda hjärnan lite och i sin tur något som kan få en att tänka ut en strategi med sina items. Ett moment som förbättrar spelet, kanske inte avsevärt men det ger spelet lite extra krydda.

I övrigt är grafiken något som de flesta datorer bör klara av och något som faktiskt ser bra ut trots de låga systemkraven. Det är inget underverk, men definitivt snyggt för det spelet kräver av datorn. Det är gott om detaljer och animationerna är lagom välanimerade, inget utöver det vanliga som sagt, men bra i överlag.

Likaså gäller ljudet, det är inget att imponeras över, men heller inget att gråta över, som det brukar vara i det hav av mediokra spel som finns nuförtiden. Tråkigt nog känns det repetitivt att jämt säga att det inte sticker ut ur mängden på något vis, men det är så det är... dagens bittra sanning. Dock bör det tilläggas att röstskådespeleriet inte är något att hurra för, snarare något att somna till då de skådespelare som spelar rollerna låter så icke-övertygande att man hamnar i koma. Trist.

I hållbarhetens namn vill jag säga att detta spel håller ett ganska bra tag, ca 6 timmar på var kampanj och sedan är man igenom, ett medelmåttigt äventyr med medelmåttig livslängd, mer mediokert än så blir det inte.

Kontrollen är även den rätt anpassad till det spelet erbjuder, peka klicka och avancera. Inget märkvärdigt. Tråkigt nog ger spelets helhetsintryck ett ganska tråkigt och vardagligt intryck som påverkar spelets spelvärde och spelkänsla, det känns inte som att man får ut något av att spela spelet. Man har sett det förr, gjort det förr och gör det igen... wo...hooo!

Slutligen skulle jag vilja säga att spelet inte är värt att ödsla tid på då man förmodligen redan testat, spelat, eller kanske till och med varvat spel i samma stil som dessutom gör det mycket bättre. Men spelet är trotsallt godkänt och håller en standard som jag uppskattar, så testa gärna om ni vill.