F.E.A.R. 2: Project Origin (Xbox 360)

RÀdslan för att toalettens kakelplattor och missfoster till fiender plötsligt ska anfalla finns stÀndigt nÀrvarande i skrÀckactionspelet F.E.A.R. 2: Project Origin.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-02-28 00:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

F.E.A.R. kom ut för nÄgra Är sedan och skrÀmde vettet ur vÀrlden som vi kÀnde det. Efter nÄgra halvdanna expansioner har nu Monolith Àntligen slÀppt en riktig uppföljare. FastÀn allt inte Àr lika mycket av ett mysterium som i första spelet sÄ följer detta spel föregÄngarens spÄr, och med det sÄ lyckas det nÀstan leva upp till föregÄngarens rykte. FastÀn vissa saker saknas sÄ Àr F.E.A.R. 2 fortfarande ett grymt actionspel.

F.E.A.R. 2 Àr först och frÀmst ett skrÀckspel, det Àr nÄgot alla F.E.A.R.-spelen har försökt vara. Detta Àr ocksÄ nÄgot som mÀrks inom de första sekunderna av spelet. Man befinner sig pÄ en helikopter omgiven av sina arbetskamrater (soldater bevÀpnade med tunga vapen) dÄ omgivningen plötsligt bryts ner till en apokalyptisk, illabrÀnd stad som man kÀnner igen frÄn alla trailers och baksidan av spelfodralet. Man börjar se syner av skrÀckbarnet Alma pÄ det typiska F.E.A.R:iska sÀttet med drömsyner som dyker upp och det dÄ Àr menat att man ska följa dessa visioner. TyvÀrr Àr denna metod inte alltid sÄ bra. Det mÀrktes ett flertal gÄnger under spelets gÄng dÄ skrÀckmusiken sattes pÄ i bakgrunden och dÄ det var menat att jag skulle följa efter nÄgon syn, men dÄ jag rÄkade gÄ in i ett fel rum sÄ missade jag helt enkelt skrÀckmomentet. Visst, det gjorde att mina byxor förblev torra den kvÀllen, men jag skulle nog föredra om de gjorde som i första spelet dÄ skrÀckmomenten var försÀkrade och nÀstan omöjliga att missa.

Storyn Ä andra hand Àr nÄgot som F.E.A.R. inte skryter sÄ mycket med. Det Àr ett skrÀckspel, Sverige! Det behöver inte innehÄlla vÀrldens mest tankevÀckande story, innehÄller det nog med blod sÄ har det gjort sitt. Men för de som faktiskt bryr sig om storyn sÄ kanske det Àr vÀrt att nÀmna att F.E.A.R. 2 fortsÀtter pÄ samma vis som F.E.A.R. Handlingen (eller mysteriet) ges i smÄ portioner igenom dialoger och loggar, PM, och generella meddelanden som ligger och skrÀpar överallt. Visserligen Àr det intressant, men det Àr faktiskt nÄgot av ett antiklimax nÀr man stÄr dÀr, blodig efter en fajt och skrÀckslagen efter att ha blivit tvungen att skjuta ner horder av missfoster till takklÀttrare och bara... lÀser. Det Àr helt enkelt som den dÀr lugna delen i berg och dalbanan som alla hatar!

Lyckligtvist sÄ finns det nog med actionsekvenser för att förlÄta dessa stunder. Spelets koncept Àr simpelt. Döda allt som kommer i vÀgen. Till din hjÀlp har du en massa vapen, granater, karatekickar och slowmotion. Ja, just det, slowmotion. Detta Àr en funktion, som visserligen underlÀttar spelets svÄrighetsgrad vÀldigt mycket, men samtidigt gör det att spelet blir sÄ mycket mer njutbart. Man kÀnner sig övermÀktig, man hinner springa fram till en soldat som laddar om, skjuta skallen av honom, vÀnda sig om, skjuta tre vakter som drar sina vapen och sedan ÀndÄ ha tid att göra ett coolt bensvep pÄ snubben vars huvud man nyss sköt av. Visserligen har jag hört klagomÄl pÄ detta, bjÀbbande om att spelet inte Àr svÄrt tack vare slowmotion-effekterna men det Àr faktiskt sÄ att detta inte Àr ett hardcore spel för hardcore gamers, sÄ för er som verkligen vill ha ett spel att förÀlska er i igenom vintermörkret för att sedan spendera all er fritid pÄ att bli bÀttre pÄ att headshotta sÄ ber jag er vÀnligen vÀnda er till Gears of War (eller Killzone). Dessutom sÄ spelar det inte nÄgon roll om hur mycket slowmotion-tid man har om man blir beskjuten av ett tiotal fiender, det blir fortfarande en utmaning.

Det kan vara en personlig sak, men jag tycker att allt ser sÄ mycket bÀttre ut i slowmotion. Som i Matrix sÄ flyger skotten igenom luften med alla tryckvÄgor och allt krimskrams. Blodet faller som tunga vattendroppar i den kaotiska miljön och soldaterna skriker "How did he do that!?" i slowmotion. Det Àr sÄdana smÄ effekter som fÄr F.E.A.R. 2 att sticka ut. Explosionerna ser exempelvis underbara ut. Man ser hur eldklotet sakta expanderar ut ur den sakta exploderande granatskalet och hur tryckvÄgorna slÀnger ivÀg fienderna mot nÀrliggande vÀggar. SmÄdetaljer, men bÀckar smÄ gör en stor Ä.

Det enda som egentligen störde mig med F.E.A.R. 2 var att skrÀckportionerna i spelet inte kÀnns lika utarbetat som i första spelet. Jag kommer fortfarande ihÄg scenen i första spelet dÄ man gick in i ett öde rum, förmodligen en toalett, dÄ vÀggplattorna plötsligen började riva sig frÄn vÀggen. Man sprang ut och dÀr sÄg man, i ena Ànden av korridoren, Alma som gick mot en, och vÀggarna omkring henne brann. Det var sann Hollywood skrÀck. Visserligen har F.E.A.R. 2 sÄdana stunder, men de sitter inte lika bra som i F.E.A.R., det Àr bara sÄ. Dom Àr dock nÀstan lika lÀskiga, och sitter vÀl pÄ chockfaktorn. Det andra jobbiga Àr att spelet har en massa visuella buggar i början av spelet. Eftersom man faktiskt kan se benen (förstapersonsskjutare) sÄ lade jag mÀrke till att ibland kan man gÄ i luften och ibland kan man inte stÄ pÄ vissa stÀllen bara för att andra i ens lag stod dÀr. Men Äterigen sÄ var det bara i början, alltsÄ ungefÀr de första 20 minuterna av spelet.

I sammanfattning Àr F.E.A.R. 2 ett hyfsat skrÀckspel, den har sina skrÀckstunder dÄ man verkligen vill stÀnga av spelet och sitta uppe med en ficklampa resten av kvÀllen och den har sina adrenalinpumpande, skottavlossande, huvudavtagande skjutarstunder. Den Àr precis det som F.E.A.R. var, fast plus minus nÄgra faktorer. SkrÀcken Àr dÀr, men lite mindre utarbetat Àn F.E.A.R. medan actionsekvenserna bara har blivit bÀttre. Detta spel Àr lÄngt ifrÄn perfekt, men det ger i alla fall en gammal hederlig skjutare, och ni som diggade F.E.A.R. kommer definitivt Àlska F.E.A.R. 2.

Betyg: 7/10