Försvar nyhet i "Ratchet"

Både anfall och försvar i nya Ratchet & Clank.

Både anfall och försvar i nya Ratchet & Clank.

Foto: Insomniac

Kultur och Nöje2012-12-29 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ratchet & Clank gör något delvis nytt. Förutom det sedvanliga stridandet mot robotar och fiender i rymden gäller det nu också att försvara sig.

De offensiva delarna av spelet känns väl igen och gör ingen besviken. De roliga filmsekvenserna som berättar storyn finns där också. Men att tillföra ett strategiskt element, där man måste bygga upp ett försvar kring de baser man har på varje planet, är både nytt och kul. Dessutom är det modigt. Det är sällan väletablerade spelserier vågar ta steget att bli lite knepigare och svårare.

Spelets svaghet är det finns så pass få banor. Efter högst fyra, fem timmar är äventyret över. Samarbetsläget och onlinemöjligheterna förlänger visserligen, men äventyret för en spelare är ändå centralt. Kritiken uppvägs av att spelet säljs för bara ett par hundralappar. Betyget ska ses i ljuset av det. (TT Spektra)