Forza, och dina bildrömmar uppfylls

Fler än 400 bilmodeller. Mer än 100 banor. Det är fakta som imponerar. Om körglädjen är lika beundransvärd är Forza Motorsport 3 en given hit. Mats har testat.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-11-03 20:03
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Forza Motorsport 3 (Xbox 360)

Forza Motorsport 3 bjuder på en mycket anpassningsbar svårighetsgrad. Det finns mängder av inställningar som underlättar för dig som inte är superproffs på racingspel. Det tycker jag är mycket bra eftersom just den här genren kräver väldigt mycket av utövaren. Då många racingspel är alltför krävande är risken är stor att man ger upp och att spelet bara samlar damm i bokhyllan.

I Forza Motorsport 3 finns flera "assistenter" som kan ställas in efter behov. Förutom den obligatoriska automatlådan finns bland annat antispinnsystem, styr- och bromshjälp samt ideallinje där bromspunkterna är markerade. Att välja bort så mycket hjälpmedel som möjligt är givetvis inte bara mer utmanande utan innebär också att man avancerar fortare igenom spelet då hjälpmedlen inverkar mycket på hur många poäng man tjänar på varje race.

Det finns till och med en automatisk uppgradering av bilarna. Det innebär att man inte behöver tänka på om man ska köpa starkare motor, bättre stötdämpare eller effektivare bränsleinsprutning. Det är bara att klicka på "Quick upgrade" så får man en upphottad bil. Den sanne entusiasten nöjer sig givetvis inte med att låta spelet avgöra hur bilen ska uppgraderas utan vill styra alla inköp själv. Er kan jag glädja genom att säga att det finns näst intill oändliga möjligheter att köpa nya delar och att trimma motor, växellåda, styrning differential och allt annat som hör till en racingbil.

Det viktigaste av allt i ett racingspel är dock körkänslan. Här har utvecklarna verkligen lyckats. Bilarna är otroligt kul att köra och fysiken är på topp. Initialt kör man enbart småbilar och då ska man inte räkna med några underverk gällande fartkänsla, men med rätt inställning av svårighetsgraden blir racingen riktigt kul ändå. Allt eftersom man spelar uppfylls den ena efter den andra bildrömmen.

Skillnaden mellan en Volkswagen Scirocco GT och en Koenigsegg CC8s är exempelvis milsvidd. Medan en trimmad Scirocco GT känns som ett tamt lamm är Koenigseggen en vildhäst som just släppts ut på grönbete. Minsta lilla tryck på gasen och bilen nästan stegrar sig. Vilken känsla. Min dröm om en Ferrari 250 GTO är dock fortfarande bara en dröm. Den kostar 20 miljoner av spelets valuta, vilket tar en lång, lång stund att spela ihop, men drömmen lever än...

En mycket kul, och som många säkert kommer att uppfatta som fuskig, finess i Forza Motorsport 3 är möjligheten att snabbspola en del av loppet bakåt. Kommer du snett in i en kurva så är det bara att spola tillbaka tiden och försöka igen. På så sätt kan man prova samma avsnitt om och om igen till perfektionen sitter i ryggraden.

Flerspelarmöjligheterna är även dom utsökta. Offline begränsas dom tyvärr till att spela två personer med delad skärm, men online kan åtta tävla mot varandra. Precis som i enspelarläget finns hur många inställningsmöjligheter som helst. Så räkna med att det kan bli en riktigt vanebildande racing online.

Som helhet kan jag inte göra mycket mer än ta av mig hatten och buga inför utvecklarteamet på Turn 10. Forza Motorsport 3 ligger nära perfektionens gräns gällande bilspel. Så mycket bilar, banor och inställningsmöjligheter gör spelet till en dröm för alla oavsett om man är nybörjare eller suttit 100-tals timmar bakom en racingsimulator. Den enda riktiga svaghet jag hittat är datormotståndarnas artificiella intelligens (AI) som kunde ha varit betydligt bättre.

Mats Ernofsson