Att Go! Go! Cosmo Cops! är ett spel från en japansk spelutgivare, Namco Bandai Games närmare bestämt, märks tydligt.
Den grafiska stilen med stora ögon och ful utstyrsel (förlåt mig om någon tar illa upp) är som hämtad ur ett japansk mangaserie.
Direkt när jag startade spelet blev jag positivt överraskad. Jag blev ombedd att vrida min DS 90 grader så att skärmen kom på högkant. Kul! Beroende på om du är höger- eller vänsterhänt vrider du DS:en åt vänster eller höger. Första spelintrycket var också mycket positivt.
Go! Go! Cosmo Cops! är ett plattformsspel där man tar sig uppför banor genom att svinga sig fram mellan olika fästpunkter. Man har en slags lina som man skjuter mot en lämplig plattform. När linan sedan fäst åker man till hyllan. Om man inte når dit man vill kan man istället fästa linan i två plattformar och skjuta iväg sig själv genom att använda repet som en slangbella.
Precis som styrningen för övrigt används pekpennan för att styra riktningen på hoppet.
Nu är det självklart inte så enkelt att man bara ska ta sig uppåt. Vissa banor är byggda som labyrinter som kan ta tid att klura ut. Att banorna ska klaras på tid är stundtals stressande. Dessutom finns mängder av hinder på vägen såsom bland annat irriterande Babools. Det finns även en del föremål och power ups som ger viss variation åt spelandet. Det är bland annat nycklar som behövs för att låsa upp bland annat portar, rörliga plattformar och juveler.
Om du är en samlare så finns det en hel del att göra. Det finns även ett flerspelarläge där upp till fyra personer kan tävla mot varandra. Här har utvecklarna varit riktigt generösa på sätt att det räcker med ett spel i en av DS:arna för att spela.
Go! Go! Cosmo Cops! var initialt ett riktigt kul spel med häftiga bosstrider. Många kommer emellertid säkert att tycka att spelet fort blir enformigt, att det är för enkelt och att det är för kort trots att det finns ett 50-tal banor och en del minispel. Det sänker betyget ett snäpp till en sexa.
Betyg: 6/10
Mats Ernofsson