Halo 3: ODST (Xbox 360)

Att nya Halo 3: ODST inte är ett halvfärdigt expansionspaket kan Mats intyga. Det är ett maffigt spel med tuff action för såväl en som flera spelare.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2009-10-07 14:07
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När en spelutvecklare ger en expansion, ett spel med som lika gärna kunnat ha ett versionsnummer av varianten 3 ½, blir jag onekligen lite tveksam. Har man lagt ner tillräckligt med resurser på spelet? Eller är det bara ett sätt att tjäna en extra hacka på ett storsäljande spel? Visserligen bygger ODST (tidigare kallat Recon) på Halo 3:s spelmotor och kan ses som en expansion, men ODST är ett helt nytt spel som Bungie lagt ner mycket tid och möda på.

ODST är helt klart en mycket bra första persons skjutare (FPS). I Halo 3: ODST spelar du som en soldat i ODST, en kryptisk förkortning som står för Orbital Drop Shock Troopers. Det är en sorts framtida fallskärmssoldater som landssätts i enmans rymdkapslar. Tyvärr är jag inte helt förtjust i storyn, som utspelar sig före Halo 3, då jag tycker att Bungie varit lite för överambitiösa. Det hade varit bättre om man lagt lite mer krut på att förlänga kampanjläget som är lite väl kort (runt fem timmar). I kampanjläget landsätts en pluton ODST-soldater i New Mombasa, en strategisk viktig stad i kampen mot Covenanterna.

Din första uppgift blir att ta reda på vad som hänt övriga soldater. Det är dock lite hoppande i tidsrymden så jag tycker att inledningen blev lite rörig. När man rör vid något som en soldat lämnat efter sig, exempelvis sin rymdkapsel, hoppar man nämligen in i dennes roll en kort stund och kan på så sätt se vad som hänt honom. En nyhet, enligt Bungie, är att taktiken att anfalla till varje pris stundtals ersatts av mer smygande. Det kan löna sig att hålla sig i skuggorna istället för konfrontation. Detta då ODST-soldaterna inte har samma kraftfulla sköld som soldaterna i tidigare spel. Det gör att man dör mycket lättare om man går i in i strid med Covenant vilket medför att strategi och taktik blivit något viktigare. Dessutom kan man bara använda ett vapen i taget. Det går dock att bära med sig två vapen samtidigt som man kan skifta mellan. Det går även att plocka upp vapen, men det är stundtals ont om såväl vapen som ammunition vilket gör det taktiska tänkandet än viktigare. Problemet när man smyger i mörkret är att det blir så mörkt och att det kan blir svår att upptäcka fienden. Då är det bara att slå på VISR, ett visir som gör att man ser bättre i mörkret och dessutom visas fiender i rött och vänligt sinnade i grönt på skärmen. Det underlättar betydligt.

Stämningen i Halo 3: ODST är oklanderlig. Bungie har finslipat minsta lilla detalj. Lugna episoder varvas med extrem action. Fantastisk musik strömmar ur högtalarna och pumpar upp adrenalinet på topp under varenda strid. Storyn är mycket omfattande, för omfattande enligt min smak, och man får veta mycket om bland annat sina soldatkompisar. Rookie förblir däremot anonym spelet igenom. Tempot är överlag sänkt jämfört med föregångarna, mycket beroende på att det lönar sig att smyga. Spelkontrollen är, precis som i tidigare spel, i det närmaste perfekt.

En stor nyhet i ODST är flerspelarläget Firefight. Här spelar du tillsammans med tre kompisar blir anfallna av våg efter våg av en gigantisk armada av fiender och det gäller att hålla stången så länge som möjligt. Resurserna i form av hälsa och ammunition är ganska begränsad så spelläget kräver en hel del av dig som spelar och fienden varierar sig bra vilket gör att man kan ägna många timmar åt Firefight.

För övrigt finns det mängder av flerspelarlägen och tre nya kartpaket sedan Halo 3. Halo 3: ODST är ett riktigt bra spel som gör väntan på Halo: Reach (släpps förhoppningsvis till våren) kortare. Oavsett om du lirat tidigare Halo-spel så tycker jag att alla som diggar FPS-spel ska fundera på ett eventuellt inköp av Halo 3: ODST.

GameElite.se