"Halo"-utvecklare pÄ obekant mark

Om bara nĂ„gon vecka slĂ€pps en av höstens största titlar, ”Destiny”. För spelets utvecklare innebĂ€r det samtidigt början pĂ„ ett nytt kapitel.

Ny genre? "Destiny" kan nÀrmast jÀmföras med onlinerollspels-genren, dÀr spelare samarbetar och ökar i nivÄ.

Ny genre? "Destiny" kan nÀrmast jÀmföras med onlinerollspels-genren, dÀr spelare samarbetar och ökar i nivÄ.

Foto: Bungie

Kultur och Nöje2014-08-31 06:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PR-maskineriet Ă€r aldrig sĂ„ slipat som nĂ€r det handlar om storspel och fĂ„ har vĂ€l lyckats bĂ€ttre med att nĂ„ ut i Ă„r Ă€n den förre ”Halo”-utvecklaren Bungie med deras actiontitel ”Destiny”. Inför lanseringen i början av september har man dessutom lĂ„tit spelarna testa pĂ„ titeln genom inte bara en, utan tvĂ„ förhandsversioner inom loppet av bara nĂ„gra mĂ„nader.

Sett till spelmekaniken mĂ€rks företagets ”Halo”-rötter tydligt. Det rör sig om ett actionspel sett ur förstapersonsperspektiv och som utspelar sig pĂ„ frĂ€mmande planeter i yttre rymden. Samtidigt Ă€r det helt ny mark som utvecklaren betrĂ€der. För dĂ€r ”Halo” i första hand var inriktat pĂ„ den ensamma spelaren fokuserar ”Destiny” pĂ„ onlinefunktioner, dĂ€r spelare skall kunna samarbeta med varandra för att klara utmaningar. Bungie sĂ€ger att det skall vara möjligt att spela det pĂ„ egen hand, men att den stora tjusningen ligger i att samarbeta med andra spelare.

– NĂ€r vi började planera vad vi skulle göra efter ”Halo” hade vi nĂ„gra punkter vi absolut ville ha med. Det skulle handla om att samarbeta och det skulle vara möjligt att spela hela spelet tillsammans med sina vĂ€nner. Men det har varit en lĂ„ng resa att gĂ„ frĂ„n konceptstadiet till det fĂ€rdiga resultatet, sĂ€ger Jonty Barnes, regissör av ”Destiny”.

Han fortsÀtter:

– Mycket av det som vi hade med i ”Halo” finns Ă€ven med hĂ€r. Samtidigt tror jag att nĂ€r man bygger upp ett nytt universum med en annan historia blir saker annorlunda per automatik. Och hela delen med flerspelarlĂ€ge av den hĂ€r typen som Ă€r inriktat pĂ„ samarbete Ă€r nĂ„got vĂ€ldigt nytt för oss.

Det mesta av försnacket inför ”Destiny” har annars handlat om den stora och öppna vĂ€rlden, en tydlig trend i spelbranschen som inte bara Bungie har hakat pĂ„. MĂ„nga av de kommande stortitlarna har öppna spelvĂ€rldar som gemensam nĂ€mnare, dĂ€ribland rollspelet ”Dragon age 2”, bilspelet ”Forza horizon 2” och svenska ”The Division”.

– Traditionellt sett har spel varit byggda kring begrĂ€nsade banor med trĂ„nga korridorer dĂ€r det inte gĂ„r att göra som man vill. Men redan med ”Halo” hade vi en tanke kring detta och dĂ€r gick det ocksĂ„ att köra runt pĂ„ öppna banor lite som man ville.

Destiny

Med ”Halo: combat evoloved” blev den amerikanska utvecklaren Bungie stjĂ€rnor över en natt. Spelet slĂ€pptes i samband med Microsofts första Xbox och ses i backspegeln som det kanske viktigaste spelet till konsolen. Men allt har sitt slut och efter fyra delar övergav Bungie sin spelserie för att börja om pĂ„ ny kula.