PR-maskineriet Ă€r aldrig sĂ„ slipat som nĂ€r det handlar om storspel och fĂ„ har vĂ€l lyckats bĂ€ttre med att nĂ„ ut i Ă„r Ă€n den förre âHaloâ-utvecklaren Bungie med deras actiontitel âDestinyâ. Inför lanseringen i början av september har man dessutom lĂ„tit spelarna testa pĂ„ titeln genom inte bara en, utan tvĂ„ förhandsversioner inom loppet av bara nĂ„gra mĂ„nader.
Sett till spelmekaniken mĂ€rks företagets âHaloâ-rötter tydligt. Det rör sig om ett actionspel sett ur förstapersonsperspektiv och som utspelar sig pĂ„ frĂ€mmande planeter i yttre rymden. Samtidigt Ă€r det helt ny mark som utvecklaren betrĂ€der. För dĂ€r âHaloâ i första hand var inriktat pĂ„ den ensamma spelaren fokuserar âDestinyâ pĂ„ onlinefunktioner, dĂ€r spelare skall kunna samarbeta med varandra för att klara utmaningar. Bungie sĂ€ger att det skall vara möjligt att spela det pĂ„ egen hand, men att den stora tjusningen ligger i att samarbeta med andra spelare.
â NĂ€r vi började planera vad vi skulle göra efter âHaloâ hade vi nĂ„gra punkter vi absolut ville ha med. Det skulle handla om att samarbeta och det skulle vara möjligt att spela hela spelet tillsammans med sina vĂ€nner. Men det har varit en lĂ„ng resa att gĂ„ frĂ„n konceptstadiet till det fĂ€rdiga resultatet, sĂ€ger Jonty Barnes, regissör av âDestinyâ.
Han fortsÀtter:
â Mycket av det som vi hade med i âHaloâ finns Ă€ven med hĂ€r. Samtidigt tror jag att nĂ€r man bygger upp ett nytt universum med en annan historia blir saker annorlunda per automatik. Och hela delen med flerspelarlĂ€ge av den hĂ€r typen som Ă€r inriktat pĂ„ samarbete Ă€r nĂ„got vĂ€ldigt nytt för oss.
Det mesta av försnacket inför âDestinyâ har annars handlat om den stora och öppna vĂ€rlden, en tydlig trend i spelbranschen som inte bara Bungie har hakat pĂ„. MĂ„nga av de kommande stortitlarna har öppna spelvĂ€rldar som gemensam nĂ€mnare, dĂ€ribland rollspelet âDragon age 2â, bilspelet âForza horizon 2â och svenska âThe Divisionâ.
â Traditionellt sett har spel varit byggda kring begrĂ€nsade banor med trĂ„nga korridorer dĂ€r det inte gĂ„r att göra som man vill. Men redan med âHaloâ hade vi en tanke kring detta och dĂ€r gick det ocksĂ„ att köra runt pĂ„ öppna banor lite som man ville.