Heavenly Sword (Playstation 3)

Nariko är en av väktarna av ett heligt svärd. När hon tvingas dra det för att skydda sin klan sätter hon även sitt liv i fara. Ingen dödlig kan bära svärdet utan att möta en snar död. Viktor recenserar ett av höstens vackraste spel. Ett spel som trots sin korta speltid höjer ribban för vad röstskådespeleri och agerande betyder i spelsammanhang.

Foto:

Kultur och Nöje2007-09-27 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett av höstens mest efterlängtade spel för Playstation 3-ägare är Team Ninjas senaste spel, Heavenly Sword. Många har kallat det Godess of War på grund av dess snarlikhet till PS2-spelet God of War. Men även om likheterna finns där tar Heavenly Sword tag i min uppfattning av vad ett spel är, skruvar till den och sätter sitt eget märke i spelvärlden.

Det första som bör nämnas om Heavenly Sword är att det är ett mycket vackert och storyfokuserat spel. Det är också därför viktigt att lära känna bakgrunden bakom den historia som berättas.
Nariko, en ung eldfängd krigarinna, är medlem i den klan som svurit att beskydda The Heavenly Sword. Hela hennes liv har präglats av skammen att födas som kvinna i stället för den förväntade manlige krigare som förutspåtts komma till klanen och leda den till frihet och lycka. För att i ett desperat ögonblick skydda sin klan från den onde kung Bohans klor drar Nariko det heliga svärdet ur sin skida, fullt medveten om att det inte bara ger sin bärare enorm styrka, utan även långsamt suger livet ur vem som än som bär det.

Heavenly Sword känns på många sätt som ett filmiskt spel. Vi märker detta bland annat i början av spelet där den första sekvens man spelar är en del av spelets slutstrid. Detta är ett berättargrepp som kallas in medias res som vi ofta stöter på i filmer eller böcker. Det har talats mycket om den interaktiva filmen som spelvärldens nästa steg, både på nittiotalet och på senare år. Många säger att den interaktiva filmen är en önskedröm eftersom vi aldrig kan ha både sann interaktivitet och en stark berättarkraft på samma gång. Detta är självklart sant, men det förhindrar inte Heavenly Sword från att vara något av det närmaste spelvärlden kommit till en interaktiv film.

Berättarkraften och de undersköna miljöer och karaktärsmodeller vi kan förvänta oss ur en film finns sannerligen där, även om spelarens valfrihet är mycket begränsad. När vi talar om spelets gameplay så är det inte i klass med andra liknande spel som God of War. Nariko har förmågan att anfalla i tre olika, självförklarande stances: Speed, Range och Heavy. De attacker som dina fiender gör kommer också följa det här mönstret, och tack vare färgade auror kommer Nariko ha chans att kontra varje attack som görs. Just dessa kontringar är mycket tillfredställande. Min personliga favorit är när kameran zoomar in, Nariko sträcker upp soldatens ben i luften som en ballerina och hårdkickar honom rakt i familjejuvelerna.

Du kommer också spela en god del av spelet som Narikos bästa vän Kai. En flicka som bäst kan beskrivas som en blandning mellan artisten Björk och Gollum från sagan om ringen. En lustig blandning som gör en härlig karaktär. Kai är utrustad med ett automatiskt armborst som hon gärna använder. Varje skott du avfyrar kan sen styras med precision med hjälp av sixaxis kontrollens tiltfunktion. Det här är ett riktigt bra användningsområde för teknologin, men kan bli tröttsamt efter ett tag. För dem av er som spelar Unreal Tournament är dessa banor i princip stora redeemer fester. När det sen kommer till pussel är de mest jobbiga och tidsödslande. Varje pussel involverar en hatt och en gong-gong som man ska slänga hatten på. Inte mycket variation och faktiskt något Team Ninja kunde lämnat ur spelet.

Spelets stora charm ligger som sagt i det visuella och den mängd energi som lagts ner på dess skådespeleri. Andy Serkis som spelade Gollum i sagan om ringen såväl som King Kong i Peter Jacksons remake av den klassiska filmen är här både skådespelare och kreativ ledroll. Han gestaltar kung Bohan, spelets genomonde antagonist. Både Serkis och Anna Torv, som spelar Nariko, gör fantastiska jobb och höjer verkligen ribban på vad röstskådespeleri och agerande betyder i spelsammanhang. Mycket av det arbete som lagts ner på spelet är för att göra det likt en filmisk upplevelse. Miljöerna, karaktärerna och inte minst skådespeleriet. Varefter man gör framsteg i spelet blir mer och mer av detta extramaterial tillgängligt. Det är väl värt att se, men inget man spelar om spelet för att låsa upp mer av.

Där kommer vi också till spelets absolut största svaghet, dess längd. Heavenly Sword är både vacker och roligt... i åtta till tio timmar. Längre än så bör det inte ta dig att spela igenom det här spelet. Efter dess är återspelsvärdet mycket lågt. Jag vill låta var och en spela igenom Heavenly Sword, uppleva spelet. Jag kan däremot inte rekommendera någon att spendera mellan sex och sjuhundra kronor på att köpa det. Om du kan låna det av en kompis, köpa det begagnat eller hyra spelet en helg, gör det istället.

Betyg: 8/10