Historiskt spel mest för inbitna entusiaster

Rise of Prussia Àr ett strategispel som ger en historisk lektion om det sjuÄriga kriget med lÀnder som kungadömet Preussen, England och Frankrike.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2010-06-09 15:44
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Rise of Prussia (PC). Det Àr ungefÀr sex Är sedan jag recenserade ett strategispel för GameElite senast. Mycket har hÀnt sedan dess. Och samtidigt vÀldigt lite. Utvecklingen gÄr som bekant framÄt och pillandet med smÄ detaljer Àr i mÄnga moderna strategispel ersatta med smarta automatiseringsfunktioner. Rise of Prussia dÀremot saknar mÄnga av dessa moderna funktioner.

DÀrmed följer det ocksÄ en tradition av strategispel som hÀrstammar frÄn det tidiga 80-talet och som verkligen inte vÀnder sig till den stora massan. Rise of Prussia pÄminner i mÄngt och mycket om de avancerade strategispel som slÀpptes under 80-talet via klassiska utgivare som SSI. HÀr ligger tonvikten pÄ realism och korrekt historisk Ätergivning av dÄvarande miljöer, teknologier och andra omstÀndigheter. Nackdelen med detta jÀmfört med mer moderna realtidsbaserade strategispel Àr att spelet blir mer svÄrtillgÀngligt, och riktar sig till inbitna fantaster.

Denna gÄng har de franska utvecklarna Ageod inriktat sig pÄ det forntida Tyskland och det sjuÄriga kriget som utkÀmpades mellan nationer som England, Frankrike och inte minst kungadömet Preussen. Historia har alltid varit intressant men inte min starka sida. DÀremot har jag alltid haft en förkÀrlek för turordningsbaserade strategispel som Rise of Prussia och dÀrför Àr det förvÄnande att konstatera att Rise of Prussia Àr roligare som historielektion Àn som spel.

Har man spelat nÄgra av Ageods tidigare titlar sÄ vet man ungefÀr vad man fÄr. Det Àr i mÄngt och mycket samma spel som de utvecklat tidigare i titlar som Birth of America och Napoleon's campaigns tack vare den utmÀrkta spelmotorn man anvÀnder. SÄ de redan frÀlsta fÄr mer av det goda. För oss andra Àr dock inlÀrningströskeln vÀldigt hög. Det finns ett antal tutorials som försöker förklara knappar, funktioner och strategier men tyvÀrr Àr dessa rÀtt otillgÀngliga i sig. De bestÄr i princip av en rad lÄnga texter med lite blinkande pilar som man mÄste plöja sig igenom för att sÀtta sig in i spelet.

UpplĂ€gget pĂ„ detta andas verkligen inte 2010 och hĂ€r finns massor att göra för att locka in en bredare spelkrets i genren. "Micromanagement", eller mikrohantering, Ă€r normalt sett nĂ„got man försöker undvika i moderna strategispel men sĂ„ icke i Rise of Prussia. Till exempel mĂ„ste man bygga upp en befĂ€lsordning inom varje armĂ© för att kunna dra nytta av varje ledares alla egenskaper. Ännu tydligare blir problemet nĂ€r man försöker med den enkla ordern att slĂ„ samman tvĂ„ armĂ©er. IstĂ€llet för att bara placera den ena över den andra, som kunde ha varit ett gĂ„ngbart förfarande i andra spel, mĂ„ste man markera armĂ©erna och klicka pĂ„ ett par knappar.

Det blir krÄngligare och krÄngligare i och med att varje armé mÄste detaljstyras pÄ liknande sÀtt. NÀstan ingenting automatiseras och missar du minsta lilla detalj straffas du hÄrt genom avdrag pÄ arméns effektivitet i olika avseenden. Och ska man straffas i ett strategispel borde det inte vara för annat Àn att man valt fel strategi.

Grafiken Àr klar och tydlig och vÀldigt trevlig att vila ögonen pÄ. SjÀlva spelandet sker pÄ en snygg 2D-karta dÀr man förflyttar sina trupper runt efter olika strategiska planer. I bakgrunden spelar en rad kÀnda klassiska musikstycken som tillsammans med tidsenliga bilder pÄ mÀn i vita peruker lyckas vÀl med att skapa en stÀmning som man kan tÀnka sig pÄminner om upplysningstiden.

EmellanÄt fÄr man dessutom lite bonusinfo som förklarar olika skeenden och fenomen frÄn den hÀr tiden. Orkar man bara med att lÀsa sÄ Àr det en historielektion vÀrd namnet. Rise of Prussia följer Ageods och Paradox tradition av strategispel vÀldigt vÀl. De inbitna krigsstrategispelarna vet dÀrmed att de fÄr en kvalitetsprodukt. DÀrmed stÄr det ocksÄ klart att Paradox inte verkar vilja nÄ en ny publik med den hÀr typen av spel. DÀrtill Àr Rise of Prussia alldeles för omstÀndligt, opolerat och omodernt.

THOMAS HELSING