Birds of Prey tar oss med till flera av andra världskrigets luftburna krigshändelser. Spelet börjar med de tyska luftangreppen över de brittiska öarna. Här gäller det att skjuta ner fientligt flyg, såväl attackplan som tunga bombplan. Senare förflyttas man till såväl Ryssland som Tyskland under senare skeden av kriget.
Under den första delen av flyglektionerna är man låst vid att spela i det så kallade arkadläget. Det är en svårighetsgrad som gör att de flesta kan plocka upp Birds of Prey och spela utan någon större erfarenhet av flygsimulatorer. Efter ett tag låses dock ett simulatorläge upp som möjliggör mycket mer verklighetstrogen stridsföring. Planen blir betydligt tuffare att styra och om man blir träffad påverkas flygegenskaperna direkt. Simulatorläget är säkert mycket välkommet av många vana stridsflygare, men det är för svårt för mig som har lite begränsad erfarenhet av denna typ av spel.
Uppdragen är hyfsat varierande. Det är alltifrån vanliga luftstrider till rekognosceringsuppdrag där man flyger lågt för att i möjligaste mån undvika radarn. Spelet inbegriper även ett antal bombuppdrag där man får följa allierade flyget in över exempelvis Berlin eller krigsskepp och bomba fasta mål.
Man har tre vyer att välja mellan där tredje persons- eller cockpitvyerna troligtvis är de som kommer att bli populärast. Väljer man tredje person ser man planet bakifrån och har en ypperlig vy över såväl slagfält som över flygplan och kan på så sätt studera sitt plan in i de mindre detaljerna. Cockpitvyn ger däremot mer begränsad syn över slagfältet. Istället får man en skön känsla över hur det faktiskt kan ha känts att sitta i ett stridsflygplan med alla reglage. Dessutom förändras ljudet drastiskt när man ändrar vyn, vilket ger en skön verklighetstrogen upplevelse.
Som helhet ger IL-2 Sturmovik: Birds of Prey ett bra intryck och det känns som om man verkligen lever sig in i hur piloterna hade det under fyrtiotalets brutala världskrig. Med såväl ett arkadläge som ett avancerat simulatorläge torde Birds of Prey passa de flesta spelartyper, allt ifrån actionfanset till den mer hardcore simulatorspelaren. De största svagheterna är att spelet ofta hackar något under intensiva strider och att kampanjen gärna kunde ha varit lite längre.