Kluriga gåtor, segt äventyr

Kultur och Nöje2012-12-15 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Femte spelet på fem år med Nintendos egen Sherlock Holmes innebär den första riktiga svackan för serien. Inte så mycket för att det är dåligt, mer för att konceptet börjar kännas lite nött.

Den här gången är Layton och hans unge assistent Luke i staden Monte d'Or, där allt så klart inte står rätt till. Det är ungefär som förr; klicka runt i staden för att leta ledtrådar, prata med folk och trilla över någon av de 150 gåtorna i spelet.

Gåtorna är över lag lika kluriga som vanligt, men spelvärlden har tappat lite av sin charm eftersom de tidigare spelens mer handritade stil bytts ut mot en som fungerar i 3D. Fast spelets verkliga problem är följande: jag är inte alls intresserad av historien som berättas, utan vill bara lösa gåtorna. Tyvärr får jag inte det utan måste klicka mig igenom hela berättelsen ändå. Det blir rätt trist. (TT Spektra)