Minimalt mästerverk

Foto: Mike Bithell

Kultur och Nöje2012-09-22 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Medan de stora spelförlagens studior sätter hundratals man på att göra spelen snyggare, större och sprängfyllda med innehåll, går många indiespel åt andra hållet.

"Thomas was alone" är ett alldeles bedårande exempel på vad spel kan vara om man skruvar ner volymen lite. Thomas skapas av en dataprogrammerares misstag. Han är en röd kvadrat, lite lång och smal. Han är ensam i en värld som är avskalad och oftast går i blått, grått och svart.

Hans historia berättas av komikern Danny Wallace på ett sätt som för tankarna till brittiska komikern Stephen Merchants prestation i Portal 2. Det visar sig snart att Thomas inte är så ensam, utan där finns också Chris som är liten och tjock och hoppar sämre än Thomas. Och Claire som också hon är liten, men flyter. Och så vidare. Alla har de klara färger som står i bjärt och vacker kontrast till den murriga bakgrunden.

Tillsammans tar de sig vidare i världen genom sinnrika pusselspel där det både handlar om tajma hopp och rörelser rätt, och att låta de färgglada fyrkanterna samarbeta smart.

Men allra mest fascinerande är den fina historia som berättas under spelets gång. Det är vackert och rörande. Med små uttrycksmedel och stringent design har spelets skapare Mike Bithell gjort ett minimalistiskt mästerverk. (TT Spektra)

Spelet hittar man på Thomaswasalone.com