Optimalt partyspel?

Kan man verkligen avgöra om någon ljuger genom att analysera rösten? Det är i alla fall vad THQ påstår med spelet Truth or Lies. Är spelet det optimala partyspelet?

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2011-01-12 21:31
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Spelmekaniken i Truth or Lies är mycket enkel. Man får frågor av mer eller mindre prekär natur (totalt finns över 3000 frågor). Man ger sitt svar i en mikrofon och sedan analyserar konsolen rösten. Svaret alla väntar på kommer därnäst – var det en lögn eller sanning? Man får även poäng beroende på hur sannolikt det är att man talade sanning. Vinner gör den som när spelet är slut har högst poäng, eller med andra ord, den som påstås prata mest sanning.

Så till frågan du säkert har på dina läppar just nu – fungerar sanningsdetektorn eller inte? Tyvärr inte. Poängsättningen känns mest slumpartad. Jag kunde ljuga som en blådåre och ändå få full poäng. Omvänt, den lägsta poängen som bedömdes som en lögn fick jag när jag talade sanning. Vetskapen om att sanningsdetektorn inte fungerar tar bort spelglädjen totalt. Truth or Lies blir ett trist spel som inte alls är något optimalt partyspel.