Genom historien har vi sett flera exempel på att det påståendet inte alltid stämmer. Alladin, Goldeneye och Chronicles of Riddick är alla utmärkta licensspel med väl genomförd speldesign. Detsamma kan sorgligt nog inte sägas om Pirates of the Caribbean: At worlds end (PotC).
Seriöst, min hamster skulle klara det
Vi introduceras till vår protagonist Jack Sparrow när han tillsammans med sin far flyr från en sunkig fängelsecell. Jacks far upprepar hjälpsamt tre olika repliker tills man antingen öppnar fängelsedörren eller dör av irritation. Redan när vi möter den förste fienden kan vi se vad spelet kommer erbjuda i svårighetsgrad. Med få undantag kommer nämligen varenda fiende igenom resten av spelet slåss och besegras på samma sätt. Stridsmekanikerna är så enkla att en tvååring skulle kunna klara sig igenom striderna. Det enda som krävs av spelaren är egentligen att trycka på X tre gånger för att döda en fiende. Ifall fienden skulle få för sig att anfalla dig, vilket de självklart gör en åt gången, kan du undvika attacken genom att trycka på X. Spelaren kommer senare också finna "svårare" fiender som besegras genom samla kraft från sina strider med vanliga fiender. Det duellmomentet som spelet introducerar är fantasilöst och inte vidare underhållande. Din största fiende genom spelet följer dig redan sen första banan i spelet, nämligen kameran som kommer skada dig oftare än något annat. Kameran zoomar in på dig så ofta den kan och låter fiender anfalla dig utan att du har en chans att se dem innan
Johnny Depp where are you?
Då spelet baseras på filmen med samma namn kommer en del röstskådespeleri förekomma. Det märks direkt att det sannerligen inte finns en röstskådis i Disneys prisklass som gör herr Depp ära. Det kroppsskådespeleri som spelet erbjuder är även det en besvikelse. Karaktärerna är stelt animerade och Sparrows karaktär roterar konstant överkroppen. Ett tamt försök att efterapa Johnny Depps rörelsemönster i filmerna.
On motivation
Spelet talar tidigt om för dig vikten av att samla diverse snäckskal, brev, ledtrådar och magiska tallkottar. Genom de första banorna i spelet samlade jag lydigt på mig såväl guld som snäckskal. De kommer väl till god användning om en stund tänkte jag. Efter varje bana räknas min "poäng" samman och jag blir antingen förolämpad av spelet eller inte. Spelet föreslår sen att jag ska spela om banan för att höja min poäng ytterligare. Thats it! Ingen liten pirataffär, inget extra content. Inte ens en ögonlapp med en dödskalle på.
Poäng var coolt för 10 år sen. Idag har spelare rätten att begära mer av ett spel än bara personliga highscores. Självklart är förklaringen till detta att PS3 versionen inte är något annat än en direkt port från 360 versionen där 8 snäckskal låser upp en achievement för spelaren. Innan Home kommer ut i höst är det här inte acceptabelt beteende. Plugga på om motivation Disney. IG, see me after class!
Artificial Stupidity
Pirates erbjuder ett spännande nytt "Buddy System" där du inte bara måste styra din egen karaktär utan även hindra att dina vänner blir dödade. Uppenbarligen kan inte dina spelkamrater trycka på X eftersom de konstant får spö så fort du inte kontrollerar dem. Under en tvåmanna fight var jag på god väg att klättra upp för en ställning när jag märkte att ifall jag inte bytte skulle min andra karaktär dö. Sagt och gjort byter jag karaktär, trycker på X några gånger och ska sen återgå till klättrandet. Det enda problemet nu är att min första karaktär hoppat ner för att stå bland ett par vakter och få spö. Jag uppskattar faktiskt de större folksamlingar Disney lyckats skapa i stadsmiljöerna. Det enda problemet är att de inte har någon som helst verklighetsuppfattning. Jag sparkar på dem, skjuter dem i magen, slaktar kungens män framför deras ögon. Den enda reaktion de ger mig är "Good day captain Sparrow!".
Pirates of the Caribbean är sannerligen inte för alla. Ifall du verkligen, verkligen, verkligen tycker om filmerna... köp inte det här spelet ens då. Den enda användning jag kan se för spelet (utom som coaster) är för barn som inte vet skillnaden på ett bra eller dåligt spel. Så, om du gillar att låta barn spela dåliga spel... skriv till mig så kanske jag skickar dig mitt exemplar av PotC:AWE. Jag har nog med coasters redan.
Betyg: 2/10