Professor Layton and the Curious Village (Nintendo DS)

The Curious Village är verkligen en bra beskrivning av den gemytliga byn St Mystere där byborna tycks vara närmast besatta av tankenötter.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-11-17 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

St Mystere är en stad för de nyfikna där invånarna är frågvisa. Det gäller att vara grundlig i sitt detektivarbete. Se där, flera översättningar av ordet curious passar in på samhället St Mystere.

En förmögen baron har gått bort och hans testamente är lite av en gåta. Man skickar efter professor Layton som är expert på gåtor och mysterier. I sann Agatha Christie-anda börjar han och hans lärling Luke nysta i mysteriet. I testamentet nämns att ett gyllene äpple finns gömt någonstans i den gemytliga staden. Den som hittar det får ärva baronens förmögenhet.

Invånarna i St Mystere är oftast välvilligt inställda och hjälper för det mesta till med olika ledtrådar. Problemet är att invånarna är barnsligt förtjusta i gåtor. Så innan dom svarar dig måste du visa att du är värdig ett svar. Detta genom att svara på någon form av gåta, pussel eller tankenöt.

Spelets gåtor har konstruerats av Akira Tago som är professor emeritus vid ett japanskt universitet. Han har gett ut flera böcker med gåtor och tankenötter. De problem man finner i detta spel är av mycket varierande svårighetsgrad, likaså är variationen mellan problemen stor. Att rita kortaste vägen mellan två punkter krävde exempelvis inte speciellt mycket tankemöda. Däremot kan det vara trixigt att flytta en eller några tändstickor för att skapa ett helt nytt mönster.

I spelet finns exempelvis helt textbaserade gåtor där det gäller att hålla ordning på all information man matas med och sålla ut den viktiga delen ur texten. Det finns även en del matematiska problem. Ett exempel, du har åtta vikter. En av dem är lättare än de andra. Vilken? Du har en våg till ditt förfogande, men du får bara göra två vägningar.

I en annan tankenöt ska du frakta tre kycklingar och tre vargar över en å efter vissa premisser. En annan gåta: Du går ut ur ditt hus, tar första vägen åt höger, därefter första åt höger och nu står du med du ansiktet mot morgonsolen. Från vilket hus startade du?

Det här var några exempel hämtade från spelets början. Till en början kan ett problem verka olösligt, men det gäller att tänka logiskt och nysta upp problemet. Om du inte lyckas kan du "fuska" genom att köpa ledtrådar i tre steg.

Totalt finns 120 tankenötter att knäcka. Dom har i sig ingenting med själva handlingen att göra. Bakom alla pussel finns nämligen en riktigt raffinerad deckare som för mina tankar åt Agatha Christie-hållet. Jakten på det gyllene äpplet visar sig nämligen vara ganska komplex. Att Professor Layton and the Curious Village försetts med en såpass stark handling gör givetvis att man hela tiden pushas framåt och att man inspireras än mer att lösa de enskilda tankenötterna.

Berättelsen förs vidare av trivsamma teckningar inspirerade av japanskt anime. Det gör ingenting att tuff 3D-grafik saknas och att det är sparsamt med animationer. Stämningen är nämligen så gemytlig och handlingen så bra att det verkligen inte behöver vara mer avancerat. Det enkla gränssnittet där man helt och hållet använder pekpinnen förstärker spelkänslan.

Professor Layton and the Curious Village är ett smart spel för alla som gillar att knäcka tankenötter. Tänk bara på att spelet inte är på svenska utan hyfsade kunskaper i engelska (eller något av spelets övriga fyra språk) krävs för att klara av många av gåtorna.

Betyg: 8/10