Ratchet & Clank är en länge omtyckt spelserie som hängt med Sony sen 2002. Den har med en blandning av humor och tät action vunnit R&C spelares hjärtan världen över. På många sätt har denna plattformsbaserade shooter varit ett av Sonys flaggskepp. Den humor som genomsyrar spelen och dess låga tröskel för nya spelare har varit något som fått fler att fortsätta spela när de en gång tagit upp kontrollen.
I denna senaste iteration av spelserien har Insomniac fått mer kreativt utrymme för bl.a. föremål de tidigare inte kunnat inkludera, samt scenarion som inte tidigare varit möjliga att återge. Spelets första bana är ett perfekt exempel på detta. Även om spelets initiella upplägg är en simpel semester (vilket många spelkaraktärer förvisso är förtjänta av) så djupnar storyn senare och gränsar nästan på existentiell. Det vana spelare kan förvänta sig är, förutom nya roliga vapen, de nytillkomna combat devices som kan vända striden i ens fördel. Förutom Ratchet och Clank ser vi också Captain Qwark göra en återkomst i, som han säger, underbar HD. Både spelets vapen och föremål kan vid en del tillfällen styras med sixaxis kontrollen. Tornado Launcher sprutar ut små virvelvindar som spelaren sen får guida runt med kontrollens sixaxis-funktion medan man fortfarande styr Ratchet med analogspakarna. Till skillnad från Deadlocked får spelaren under spelets gång få tillfälle att styra Clank. Allas lille robotvän kommer enligt Insomniac begåvas med nya krafter och förmågor.
Den grafiska kvalitén är till stor del vad många sett som den stora förändringen från PS2 spelen. Upplägget, speltempot och kalabaliken finns kvar, bara i en vackrare förpackning. En av spelets utvecklare drar själv parallellen i en intervju mellan hur både R&C och Resistance använder sig av de nya grafiska förutsättningarna på olika sätt. Resistance leker med olika gråtoner för att illustrera verkligheten medan R&C använder hela paletten för att fly verkligheten och skapa en prunkande fantasivärld. Förutom att den nya generationens lagringsmedia tillåter ökat utrymme för grafik finner vi också plats för mer ljud. Det jag syftar på är att Ratchet & Clank kan spelas helt på svenska. Såväl text som röster är översatt på ett väldigt snyggt sätt. Detta gör att spelet är ett mycket bra köp till en yngre spelare.
Spelets första bana utspelar sig i den enorma, futuristiska staden Metropolis. Ratchet och Clanks semester blir huggen kort av en invaderande utomjordisk armada. Scenerna som följer är visuellt imponerande även om deras gameplay blir mycket linjärt och stundtals enformigt. Det känns till stor del som att första banan tjänar två syften: Att vinna spelarens hjärta med grafisk excellens och att låta spelaren få ett grepp om kontrollerna. Ratchet slänger sig mellan hustak och skjuter samt bankar sönder fiskrobotar till höger och vänster. Muttrarna flyger i tusental men det går inte att stoppa den här lombaxen.
Så snart jag är ur staden börjar spelet bli roligare. När jag får tag på mina nästa vapen och specialgranater kan vi verkligen prata om ökad känsla. Mina personliga favoriter blev snabbt laserpiskan (ka-tisch) och Groovatron-bomben. Det denna granat gör är att tvinga alla fiender i dess omgivning att släppa vad de har för händerna och dansa som om de ätit John Travolta och ecstacy till frukost. Ett perfekt tillfälle att slå dem i bakhuvudet med en skiftnyckel alltså. Man märker verkligen att det är Insomniacs förkärlek till galna vapen som sätter extra krydda till ett spel som redan ser ut att kunna bli ett klart köp för vem som än gillat de tidigare spelen i R&C serien.
Sammanfattningsvis ser vi alltså på ett spel som passar såväl unga som äldre, både i svårighetsgrad som underhållningsvärde. Faktumet att spelet kan spelas på svenska är ett stort framsteg för spelvärlden i min åsikt. R&C är ett spel alla kan älska och sannerligen något jag rekommenderar.
Betyg: 8/10