Grayson är en brittisk soldat som lever i en värld där det ökända chimeraviruset tagit över. Han har suttit den senaste tiden i fängelse anklagad för att ha deserterat. Detta efter att ha knäckts av att ha tvingats avrätta sin egen bror när denne smittats av viruset. Grayson kan dock slippa ur fångenskapen mot att han hjälper till att bekämpa chimeratruppernas framfart.
Resistance: Retribution har en ovanligt väl genomarbetad och omfattande handling genom hela spelet. Det finns gott om filmsekvenser, men en del av handlingen förs vidare genom text. Handlingen är dessutom gripande. Ofta störs jag av så pass långa och omfattande spelavbrott, men inte i Resistance: Retribution utan här känns handlingen som en viktig del av spelet.
Nya Resistance: Retribution till Sonys bärbara spelkonsol är till motsatts till de stationära konsolspelen inget FPS (first person shooter). Istället är det ett actionspel i tredjepersonsvy. Man ser alltså sin karaktär snett bakifrån. Detta är säkert något som inbitna Resistance-fans kan tycka är en nackdel, men jag tycker att spelupplägget funkar okej, men som alla PSP-spelare vet är styrplattans precision inte den bästa.
Styrplattan används får att gå med och siktet med de fyra actionknapparna. Det fungerar hyfsat. Man skjuter med R-knappen och här har vi spelets största svaghet, siktet. Det låser sig automatiskt på en lämplig fiende. Det är kanske inget fel på den idén i sig, problemet är att siktet låser sig alldeles för lätt. Det är bara att avfyra bössan. När första fienden är död, ja då hoppar siktet automatiskt till nästa även om denne befinner sig en bit bort. Om det inte vore för att ammunitionen har en tendens att ta slut och att fienden skjuter tillbaka så är det nästan bara att hålla avfyrningsknappen intryckt.
Om man vill kan man dock byta sikte genom ett tryck uppåt på styrkorset. Då ser man siktet från Graysons axel. Tyvärr tycker jag inte att detta sikte fungerar mer än okej främst beroende på att perspektivet försämras påtagligt. Man kan även koppla bort autosiktet helt och hållet. Problemet då är att spelet plötsligt blir toksvårt.
Det finns ytterligare en lösning på problemet. Man kan spela Resistance: Retribution genom en Playstation 3:a. Då kopplar man in sin PSP till PS3:an och använder PS3:ans handkontroller. En ovanlig lösning som dock nästan förvandlar Resistance: Retribution till ett annat spel, och det på ett mycket positivt sätt. Men, vad är då vitsen med att ha en bärbar spelkonsol?
Grafiskt imponerar Resistance: Retribution. Allt ifrån animationer till texturer är snyggt gjorda. Det enda jag har att klaga på är miljöerna. Det blir en hel del springande i ganska likformiga korridorer vilket minskar spelkänslan något. Även ljudet får bra betyg.
Jag måste också nämna fiendens artificiella intelligens (AI), eller ska jag säga avsaknaden av sådan. Angriparna är kolossalt dumma och följer en förutbestämd mall till punkt och pricka.
Den största svagheten med Resistance: Retribution är onekligen kontrollen och då speciellt siktet. Med autosikte blir allt för tillrättalagt och utan blir det stundtals näst intill löjligt svårt. Det är synd med tanke på hur mycket potential spelet har för övrigt. Siktet gör att mitt betyg stannar på en sexa.
Betyg: 6/10