Gör något av dina laddningstider
Det första som slår mig när jag startar upp RR7 är hur snyggt det är. Inte bara bilarna, miljöerna utan även menyerna och titelskärmen. "Snyggt" verkar ha varit ett mantra under utvecklingen av spelet och var bättre att visa upp ett sådant spel än på Playstation 3. En annan detalj som inte är nytt varken inom spelvärlden eller Ridge Racer-serien är hur spelet hanterar laddningstider. I många spel underhålls spelaren av en animation av en kula som snurrar kring en cirkel eller något lika spännande.
I RR7 får du antingen spela Xevious eller läsa på användbara tips om hur du kan bli en bättre förare. Den enda gången jag verkligen märker laddningstider är efter varje lopp då spelet prompt ska spara mina resultat på nätet. Att ha 5-10 sekunders laddning innan ett lopp kan jag leva med, särskilt när spelet distraherar mig så bra, men att behöva vänta 10 sekunder efter varje lopp jag vinner är för mycket.
Vägen svängde.. men inte Viktor
Racingdelen av spelet har en brant inlärningskurva. Du kommer antingen behöva ha spelat Ridge Racer spelen tidigare eller vara beredd på en kraschkurs (no pun intended) i drifting och nitro. Varje spelare värdig sin handkontroll kan styra en virtuell bil på en rak sträcka men det är RR7s skarpa kurvor som kommer sätta dig på prov. Ifall du färdas i över 200 km/h och vägen svänger så förväntas du också göra det, men att bara vrida styrspaken är inte nog. Driftandet tar en stund att behärska men när du väl fått ner det kan du dundra fram i galna hastigheter mot en 90 graders kurva och inte förrän i sista stund drifta till runt hörnet så snabbt att färgen nästan flyger av din bil. När det utförs korrekt och du lär dig banorna kommer du känna att "jag ÄGER den där kurvan". Varje gång du utför en drift laddas din nitro mätare upp och när du fyllt en, två eller tre behållare kan du använda din nitro-boost för att pressa din maskin till gränsen. Ifall du har rätt timing kan du komma ur boosten precis innan en kurva och med din nyvunna fart, tokslida genom kurvan vilket fyller dina nitrotankar än en gång. Att använda nitro ser också ganska coolt ut och på en bana där det finns ett stort hopp innan målet (ni som spelat RR7 vet vilken jag menar) kan man med lite nitro och lite fantasi få ens svartlackerade bil att flyga genom luften med eldslågor ur avgasrören i värsta batmobil-stilen.
Jag tror den tekniska termen är "smiskavjapanerfil".
Alla som skaffar RR7 bör skapa en enspelarprofil direkt. Enspelardelen är mycket belönande och ger mycket spelglädje. Ifall en tillverkare fattar tycke för dig kommer du inbjudas att delta i ett manefacturer event. Här kan du visa vad du går för och ifall du vinner får du inte bara en ny bil direkt utan även möjligheten att köpa delar från den tillverkaren. Varje lopp du kör med deras bil efter detta kommer ge dig mer kärlek från tillverkaren. Spelet har 40 olika bilmodeller och oräkneliga modifikationer tillgängliga till din bil.
Spelet är bra på att ständigt belöna dig genom att antingen låsa upp nya bilar, utmaningar eller modifikationer efter ett vunnet lopp. Du kommer vilja ha en bra, snygg bil då många i onlineläget bara tillåter dig att köra med bilar du förtjänat i enspelarläget. Vare sig du spelar online eller offline får du både pengar och berömmelsepoäng varje gång du vinner ett race. Dessa räknas sen mot alla världens spelare och visar att jag är på plats... 756000. Online läget är lätt att komma in i och har ett bra lobbysystem. Ifall du har en fetish för att få spö av japaner är onlineläget perfekt, för det är precis vad som kommer hända dig.
Unik racing eller bara hög kvalité?
Vad gör egentligen ett racingspel unikt? De flesta skulle hålla med om att kart-racers som Mario Kart tar vara på att vara lite annorlunda med föremål och franchise karaktärer. Även Need for Speed skapar sig en nitch med hela underground racing vinkeln. De "vanliga" racingspelen har sina olika körstilar men framför allt sina banor att falla tillbaka på. Ridge Racer 7 har underbart vackra och varierade banor. Jag tas mellan flygplatser och skogsbanor, öppna landskap och täta fabrikslandskap. Även om en del av banorna är återanvändna från tidigare spel i serien har de alla skön känsla och utmanar spelaren att lära sig var varje sväng ligger för att kunna förbättra sitt körande.
Till sist vill jag dela en personlig besvikelse med er. Även om spelet har mycket passande musik som ofta höjer pulsen under sista varvet blev jag väldigt glad när jag såg alternatived "Hard Disk" under musikväljaren. Jag stoppade genast in en schysst spellista i mitt PS3 men när jag sedan gick för att komma åt min musik visade det sig att "Hard Disk" var namnet på ännu en japansk tempolåt.
Betyg: 8/10