SSX Blur (Wii)

SSX-serien har sen länge varit snowboardserien med det där lilla extra. När serien nu kommer till Wii finns den sköna grafiska stilen där men även ett helt nytt kontrollsätt. Som vanligt kan den analoga styrspaken användas för att kontrollera hastighet och lutning men de riktiga svängarna gör du genom att vinkla din nunchuk. När du väl är i luften gör du trick huvudsakligen med wiimoten. Det går riktigt snabbt att lära sig grunderna även om att perfektera dem tar desto längre.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2007-03-26 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SSX-serien finns Uber-tricks, en serie trick som kan utföras när du samlat tillräckligt många stilpoäng utan att falla. I Blur måste du verkligen hålla tungan rätt i mun för att kunna utföra dessa då du förväntas rita hjärtan, spiraler och råbandsknopar i luften. De gånger man tränar på rörelserna fungerar de någolunda bra men när det väl gäller lyckas tricken sällan. Man hade gärna sett ett något bättre pattern-recognition med tanke på hur trixiga vissa av rörelserna är.

Out of control...

SSX Blur är i sanning det mest realistiska snowboardingspel jag någonsin spelat då jag, precis som i verkligheten, konstant ramlar och slår mig. Detta känns rättvist till en början men börjar kännas ordentligt slumpmässigt efter ett tag. Spelet erbjuder flera olika sätt att falla och slå sig på. Du kan köra race mot vänner eller datorstyrda spelare, du kan trixa nedför ett berg eller leka i half-pipen. Mitt favoritmode blev snabbt trick-competition där du helt enkelt ska samla så mycket poäng du kan innan du når mål. Det känns även som att det är lite mer vad SSX-spelen handlar om. Känslan av stil över känslan av fart, känslan av virvlande snö över känslan av hård asfalt och framför allt känslan av att spela ett spel som ger dig tusentals poäng för att rita hjärtan i luften i mitten av ett 20 meters hopp.

Mr Hawk i persume?

Som många av er vet skrev jag tidigare en recension av "Tony Hawk’s Downhill Jam" till Wii och man kan finna många likheter i spelets utförande mellan de två. En av de saker som däremot skiljer SSX Blur från Downhill Jam är den underbara grafiska stilen. Där THDJ satsat lite mer på en realistisk stil använder sig SSX Blur av en stiliserad "tecknad" stil som både gör ett grymt snyggt menysystem men även banor och karaktärer som är lite over-the-top. Det känns verkligen som det passar bättre på Wii och ger spelet extra känsla.
Ett av de moment där THDJ däremot kändes bättre var hur enkelt det var att plocka upp och börja spela i singleplayer såväl som i multiplayer. Även om SSX Blur har en väldigt välgjord tutorial så känns det som att varje ny spelare bör köra igenom den innan de ger sig ut i backen.

DJJXL WTF?

SSX Blur kan också skryta med att förutom sitt coola soundtrack ha en egen DJ. Junkie XL har tidigare arbetat med bl.a. "Sims2 Nightlife", "Forza Motorsport" och "Destroy All Humans". Nu sitter han bakom mixerbordet och spelar låtar samt kommenterar matcherna.

SSX Blur har mycket att erbjuda spelaren. Det har sannerligen högre standard än många andra sportspel från samma utgivare och är välanpassat till Wii. Multiplayern och den höga mängden unlockables ger spelet en god livslängd. Om inget annat är det det absolut bästa koordinationsförmåge-tränande spel jag kört på länge (försök göra alla ubertricks så förstår du vad jag menar)

Betyg: 7/10