Den första gången jag slutade spela World of Warcraft kändes det härligt. Att vara fri från de bojor MMO-världen slagit runt mina handleder. Idag vet både jag och min nya lvl66 Warlock att det är futilt att motstå den underbara MMORPG genren. Jag har deltagit i beta-testet av Tabula Rasa och ser det som ett intressant spel med mycket potential. Det många kommer titta på, precis som för "Lord of the Rings Online", är hur spelet upplevs i jämförelse mot WoW. Jag kommer inte sitta och pricka av punkt för punkt vad som skiljer, även om det ibland är ett mycket bra mätverktyg.
Tabula Rasa betyder på latin oskrivet blad. Precis så börjar din karaktär sitt äventyr som en överlevande från evakueringen av jorden. Att vara en flykting från den utomjordiska attacken innebär obligatorisk tjänstgöring, inte bara för plikten utan även för att rädda sig själv. Din karaktär kommer sen genom spelet utvecklas till mer och mer avancera till mer spännande yrken. Även om inte Warrior eller Specialist låter som de mest upphetsande sakerna man kan göra så kanske Sniper, Demolitionist eller Exobiologist verkar som mer uppfyllande karriärsval.
Din karaktär utvecklas inte bara genom att få experience points utan även från de "logos" som man finner genom spelet, antingen i det vilda eller i instanser. Varje logos ger dig förutsättningen för att lära dig skills senare i spelet. Förmågan "traitor" t.ex. kräver att du har samlat fýra logos för att kunna lära dig den som spion; Enemy, Attack, Friend och Control.
Om du inte kan välja mellan t.ex. spion eller sniper vid lvl30 måste du inte nödvändigtvis göra det. En av de stora säljpunkterna för spelet är dess kloningsystem som tillåter dig att skapa en naken kopia av karaktären du använder. Detta hjälper till viss del men låter dig inte hejvilt byta klass, din klon har fortfarande gjort de val du gjort tidigare.
Spelmässigt talar vi fortfarande om en betaversion så mycket av det jag upplevt kan komma att ändras på den månad som återstår innan spelet släpps. Än så länge är jag däremot föga imponerad av den grafiska kvalitet spelet håller. Omgivningarna ser fantasilösa ut och varje område är det andra likt. På samma sätt känns varje utpost du besöker som en samling tält med lite människor som hänger runt.
En av de saker jag verkligen tycker om i Tabula Rasa är dess instanser. Varje instans välkomnar spelaren med en introfilm som förklarar instansens bakgrund. Efter detta är det händelserika uppdrag som tar mellan 30 och 45 minuter att spela igenom. Så på en timme kan jag samla ihop en grupp, lösa de uppdrag som instansen erbjuder och komma ut igen. Tabula Rasa är på det sättet ett mindre tidskrävande spel vilket många säkerligen kan uppskatta. Musiken är för övrigt fantastisk såväl i instanserna som i den övriga världen.
Som spel är Tabula Rasa mer actionorienterat än vad många förväntar sig från MMORPGn. Det känns som en blandning mellan ett Third person shooter och ett RPG. Det är inte bara att klicka på monstret och lita på autofire för att göra jobbet. Du får åter användning för cirkelstrafing, vapenväxling och siktande. Dödar du tillräckligt många fiender i rad kommer du få en multiplier för mängden xp du får för varje kill. Då och då kommer du också få tillfälle att springa fram till en paralyserad fiende och göra ett "finishing move" på honom, varpå fienden sprängs och du får en kaskad av xp och blod i ansiktet.
Det NCsoft bör arbeta på fram till att spelet släpps är bland annat hur spelets vapensystem hanteras. Det finns här stor potential med en uppsjö av vapen. Sorgligt nog finns varken DPS (skada per sekund) mätare eller någon koll på hur snabbt vapen skjuter. Ingen av skadetyperna förklaras heller, vilket resulterade i en problematisk situation för mig. Jag hade hittat en samling vapen med "EM skada" som alla gjorde massiv skada i jämförelse med min nuvarande arsenal. Jag säljer därför mina gamla vapen och springer glatt ut med min nya EM utrustning. Efter att ha skjutit ett spindelmonster i ansiktet tjugo gånger utan att göra skada förstår jag att EM betyder "Electromagnetic" och att alla mina vapen är värdelösa mot allt som inte är en robot.
För den som tröttnat på alver och orcher kommer nog Tabula Rasa bli ett välkommnat alternativ inom MMO genren. Det verkar också bli en intressant crossover mellan ett RPG och ett Shooter. Frågan jag återkommer till gång på gång är dock: Skulle jag betala varje månad för att spela det här spelet? För mig finns det andra spel som är bättre på många sätt som jag redan betalar för och helt ärligt är det tveksamt ifall Tabula Rasa skulle ha en chans mot dem.
Tabula Rasa (PC - Förhandstitt)
Kommer Tabula Rasa att hävda sig bland konkurrensen med de andra stora MMORPG-spelen? Viktor har tittat på en betakopia av spelet och försöker spå om framtiden.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.