Microsoft hävdade för två år sen att de skulle ge nytt liv till PC-marknaden med sitt Games for Windows-initiativ där en standardiserad plattform skulle skapa bättre förutsättningar för spel och community genom Xbox Live. The Club är ett av de senaste spelen i detta initiativ och förkroppsligar allt som är fel med det.
The Clubs papperstunna premiss är att en samling farliga män slängs in i en illegal blodsportsarena för att kämpa för sina liv. Okända män dödas på löpande band utan en tanke. Jag kan säga att The Club har sämre story än Unreal Tournament 3 (som jag recenserade förra månaden). Och för er som känner till UT-serien vet ni att det inte är att säga lite.
Spelarens mål är alltid att få så hög poäng som möjligt genom att stränga ihop så långa combos som möjligt. Varje kill ger combon ett par extra sekunders liv, och den duktige spelaren kan därigenom skaffa mycket höga multipliers. Att hålla sig vid liv genom detta är inte vidare svårt då spelarens karaktär tål mer stryk än en piñata av stål. Om man ens ska tala om realism i detta spel så går den rakt ut genom fönstret när min rastafari-prydde karaktär tar tre hagelbösse-skott i magen, skjuter tillbaka och skriker "Oh yeah!".
Spelets gameplay blir snabbt repetativt och även frustrerande när små nycker i spelet kan ha förödande konsekvenser på ens slutgiltiga poäng. Argumentet kan göras att detta alltid är fallet med arkadspel och att The Club är något av ett arkad-FPS, men detta vore mer en ursäkt för ett spel vars gameplay är ytterst bristfällig än något annat. Bizarre Creations som gjort The Club har även gjort det oändligt mycket bättre och billigare Geometry Wars. Spela det istället ifall du söker en god arkadupplevelse.
De olika spel-mode som The Club innehåller är alla mycket snarlika. Jakten på nästa kill och dehumaniseringen av dig själv är fortfarande huvudtemat. Detta gör som sagt att även om miljöerna byts med jämna mellanrum så är spelets kärna lika smaklös.
The Club är som sagt en del av Games For Windows-initiativet som i detta fall lika gärna skulle kunnat heta Shameless Xbox Port initiativet. Det är snart uppenbart att lite till ingen möda lades ner på att skapa denna PC-version av spelet. Det mest slående som vi ser genom många av GFW seriens spel är hur spelets gränssnitt endast är anpassat för en Xbox 360-kontroll. Även om en sådan kan användas är det långt ifrån standard för PC-spelare. Att spelet inte kan alterera mellan dessa två är skamligt och högst svårförståeligt för en vanlig spelare. Ifall gränssnittet ber en spelare trycka på A så ska spelet svara när A-tangenten trycks ner, inte förvänta sig att Enter trycks ner. Vidare märks det snabbt att spelets siktande är anpassat för analoga spakar och inte muskontroller samt att vissa idiotiska funktioner lämnats kvar i PC-versionen. Bland annat kan spelaren få extra hög poäng genom att använda "quick-turn knappen". Något som konsolspelare givits för att kompensera sin avsaknad av en mus. PC-gamers överallt rullar i sina gravar.
Vidare kräver Microsoft att som ett Windows Live-spel ska The Clubs multiplayer funktioner kosta pengar att ta del av. Debatten runt detta är mycket het och efter The Club väger vågskålarna mycket tyngre åt förespråkarna av öppna nätverk. Microsoft har främjat PC-världen på många sätt men kommer strypa PC-spelande ifall de envisas med stängda nätverk och värdelösa konverteringar likt denna.
Betyg: 2/10