I Thrillville är ditt jobb att ta hand om en nöjespark. Du är dess föreståndare och ditt uppdrag är att bygga nya attraktioner, se till att det finns mat- och drickaställen och kunnig personal. Skillnaden mot flera andra liknande spel är att det är mycket mindre strategiskt tänkande och planerande kring nöjesparken till förmån för mer lek. Alla åkattraktioner du bygger kan du också åka i och alla människor i din park kan du prata med och utmana på minispel.
Spelet inleds med att en knasig professor ger dig i uppdrag att sköta om en nöjespark. Du får göra några lättare genomgångar om hur du t.ex. pratar med dina besökare och hur du bygger åkattraktioner. Sen är det dags att klara sig själv. Om du inte vet riktigt vad du vill hitta på finns det alltid uppdrag att genomföra. Du kanske blir uppmanad att bygga ett ballongstånd eller att bli vän med en besökare eller kanske att utmana någon på ett minispel. När uppdraget är genomfört får du lite pengar som alltid är bra att ha.
Att bygga nya saker till din park är ingen större utmaning. Det du ska tänka på att olika saker drar olika mycket ström och när strömmen är slut går det inte att bygga mer även om det finns plats till det. Nöjesparken är indelad i zoner som alla har sin egen strömförsörjning så det gäller att placera ut energislukarna jämnt så blir det inga problem. Det enda som kräver lite tankekraft är om du vill bygga dina egna berg-och-dalbanor (som för övrigt går att köpa färdiga också). Men det finns en genomgång för hur du gör detta också så det bör inte bli några problem. Alla åkattraktioner som du bygger kan du även åka i, men detta rekommenderas inte. Det blir ingen hissnande känsla på PSP:ns lilla skärm. Möjligen är det roligare på en TV-skärm (spelet finns även till PS2).
Kontrollen över din nöjespark nås från en meny där jag just har berättat om två av dem; göra uppdrag och att bygga. Ifrån en annan får du en övergripande koll på din park, du kan kolla ekonomin, annonsera för att få dit mer besökare, forska fram nya attraktioner och kolla dina anställda. I det fjärde alternativet i menyn kan du kolla på alla grejer som du har placerat i din nöjespark, om de är populära och går med vinst eller inte. Har de inga besökare kan det vara idé att sänka biljettpriset för att få dit dem. Till sist finns också en övergripande karta att titta på när du har gått vilse.
Det roligaste du kan bygga och leka med är minispelen. Det finns en skön blandning och alla kan hitta sin favorit. Det finns racingsspel, minigolf, studsa snyggt på studsmattan och prickskyttespel för att nämna några. Det finns en poäng med att spela spelen också. Om du som föreståndare är bra på dem vill dina besökare också testa. Och ju bättre det går desto fler parker låses upp och ju mer att leka med!
Grafiken i spelet var väldigt färgglad och gullig och fick mig att associera till barnspel, vilket är lite missvisande då det ändå krävs en del strategiskt och ekonomiskt tänkande. Musikvalet påminner om det i amerikanska collegefilmer, jag hade föredragit instrumental musik då jag snabbt tröttnade.
Thrillville är ett utmärkt spel till en bärbar konsol. Det fungerar jättebra att ha med på bussen och för tillfällen då du bara hinner spela lite grann. Det är lätt att lära sig även om det är ganska avancerat för yngre barn (rekommenderad ålder är från 7 år). Grafiken däremot tilltalar nog denna åldersgrupp då den är väldigt gullig och glad. Det var roligt att man både fick styra parken uppifrån och också fick leka på detaljnivå, det fungerade ypperligt. En del av minispelen är riktigt bra och spelas om och om igen. Tyvärr så känns spelet ganska enformigt efter ett tag och jag tröttnar på att springa runt och leka. När allt är testat håller Thrillville inte för en andra omgång.
Thrillville (Playstation Portable)
I Thrillville är ditt jobb att ta hand om en nöjespark. Du är dess föreståndare och ditt uppdrag är att bygga nya attraktioner, se till att det finns mat- och drickaställen och kunnig personal. Skillnaden mot flera andra liknande spel är att det är mycket mindre strategiskt tänkande och planerande kring nöjesparken till förmån för mer lek. Alla åkattraktioner du bygger kan du också åka i och alla människor i din park kan du prata med och utmana på minispel. Spelet inleds med att en knasig professor ger dig i uppdrag att sköta om en nöjespark. Du får göra några lättare genomgångar om hur du t.ex. pratar med dina besökare och hur du bygger åkattraktioner. Sen är det dags att klara sig själv. Om du inte vet riktigt vad du vill hitta på finns det alltid uppdrag att genomföra. Du kanske blir uppmanad att bygga ett ballongstånd eller att bli vän med en besökare eller kanske att utmana någon på ett minispel. När uppdraget är genomfört får du lite pengar som alltid är bra att ha. Att bygga nya saker till din park är ingen större utmaning. Det du ska tänka på att olika saker drar olika mycket ström och när strömmen är slut går det inte att bygga mer även om det finns plats till det. Nöjesparken är indelad i zoner som alla har sin egen strömförsörjning så det gäller att placera ut energislukarna jämnt så blir det inga problem. Det enda som kräver lite tankekraft är om du vill bygga dina egna berg-och-dalbanor (som för övrigt går att köpa färdiga också). Men det finns en genomgång för hur du gör detta också så det bör inte bli några problem. Alla åkattraktioner som du bygger kan du även åka i, men detta rekommenderas inte. Det blir ingen hissnande känsla på PSP:ns lilla skärm. Möjligen är det roligare på en TV-skärm (spelet finns även till PS2). Kontrollen över din nöjespark nås från en meny där jag just har berättat om två av dem; göra uppdrag och att bygga. Ifrån en annan får du en övergripande koll på din park, du kan kolla ekonomin, annonsera för att få dit mer besökare, forska fram nya attraktioner och kolla dina anställda. I det fjärde alternativet i menyn kan du kolla på alla grejer som du har placerat i din nöjespark, om de är populära och går med vinst eller inte. Har de inga besökare kan det vara idé att sänka biljettpriset för att få dit dem. Till sist finns också en övergripande karta att titta på när du har gått vilse. Det roligaste du kan bygga och leka med är minispelen. Det finns en skön blandning och alla kan hitta sin favorit. Det finns racingsspel, minigolf, studsa snyggt på studsmattan och prickskyttespel för att nämna några. Det finns en poäng med att spela spelen också. Om du som föreståndare är bra på dem vill dina besökare också testa. Och ju bättre det går desto fler parker låses upp och ju mer att leka med! Grafiken i spelet var väldigt färgglad och gullig och fick mig att associera till barnspel, vilket är lite missvisande då det ändå krävs en del strategiskt och ekonomiskt tänkande. Musikvalet påminner om det i amerikanska collegefilmer, jag hade föredragit instrumental musik då jag snabbt tröttnade. Thrillville är ett utmärkt spel till en bärbar konsol. Det fungerar jättebra att ha med på bussen och för tillfällen då du bara hinner spela lite grann. Det är lätt att lära sig även om det är ganska avancerat för yngre barn (rekommenderad ålder är från 7 år). Grafiken däremot tilltalar nog denna åldersgrupp då den är väldigt gullig och glad. Det var roligt att man både fick styra parken uppifrån och också fick leka på detaljnivå, det fungerade ypperligt. En del av minispelen är riktigt bra och spelas om och om igen. Tyvärr så känns spelet ganska enformigt efter ett tag och jag tröttnar på att springa runt och leka. När allt är testat håller Thrillville inte för en andra omgång.
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.