Time Shift (Xbox 360)

Time Shift, som till en början var tänkt att släppas redan år 2005, har nu kommit ut på marknaden till bland annat Xbox 360. Som namnet på titeln tyder kommer tiden att spela stor roll i spelet och detta genom att spelaren får möjligheten att kunna styra tidens flöde. En inte helt nypåkommen idé, men dock något som lyfter denna i övrigt mediokra förstapersonsskjutare till betydligt högre höjder.

Kultur och Nöje2007-12-12 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Time Shift är ett first person shooter-spel i ett nötskal. Mycket action, simpel handling, snygga effekter och så förstås en halvcool snubbe som huvudkaraktär. Med andra ord innehåller Time Shift inga stora överraskningar eller något som på något vis får spelet att sticka ut. Det enda spelet har att erbjuda och som egentligen inte sticker ut ifrån mängden är möjligheten att helt och hållet stoppa tiden, sakta ned tiden eller till och med backa tiden.

Dessa tre möjligheter är det hela spelet kretsar kring, det vill säga alla fighter mot alla motståndare och de pussel spelet har att bjuda på. Det faktum att vi har sett dessa effekter förut är dock inget som hindrar Time Shift från att vara actionfyllt och spännande. Att stå inför tio personer med skarpt laddade vapen och veta att man är fullkomligt rökt är en speciell känsla, men något som gör känslan ännu bättre är att veta att man kan vända detta nederlag genom en enkel knapptryckning.

Just denna känslan av övertag är något som Time Shift symboliserar och som utvecklarna verkligen har arbetat med för att spelaren ska känna hela spelet igenom. Dock är inte detta övertag något som betyder att spelet är lätt eller att man aldrig kommer att ladda om senaste checkpoint, snarare tvärtom. Spelaren har nämligen inte oändligt med tid när man väl saktar ner tiden. För i samma ögonblick som man trycker på knappen för ultrarapid slås även en mätare igång som visar hur länge man kan manipulera tiden. Denna mätare laddas efter några sekunder upp igen för att återigen kunna användas.

Spelet är helt enkelt upplagt på det viset att man måste vara snabbtänkt i användandet av sin förmåga att manipulera tiden för att lyckas. Man måste även använda den på rätt sätt för att inte hamna i för mycket knipa. Att exempelvis stoppa tiden fullständigt och sedan springa fram och sno vapen från fiender i en grupp av åtta är inte en bra idé då du inte har tillräckligt med tid för det.

Detta sätter givetvis press på spelaren och det är just denna pressen som är tillfredsställande och rolig. Att lyckas fullkomligt med ett Timeshift och utan några som helst misstag är en utmaning och något som man känner sig stolt över att lyckas med. Dock finns det en del hinder på vägen som inte skulle behöva vara där.

De hinder, eller rättare sagt det hindret jag tänker på är kontrollen som inte är särskilt smidig. Som väldigt många förstapersonsskjutare är det inte jättelätt att styra med en handkontroll, det är avsett för dator och passar bäst där. Men vissa är sämre än andra och funkar avsevärt sämre än andra, Time Shift är ett gränsfall. Det är varken ett Halo eller ett Dead Rising (Ja jag vet att Dead Rising inte är ett First Person Shooter, men styrningen när man siktar i första person är förskräcklig). Time Shift håller kontrollmässigt en godkänd nivå men skulle ha behövt finslipats för de där stressande stunderna då man verkligen behöver en perfekt kontroll.

Något som dock enligt min mening håller en väldigt hög standard är actionnivån och den aldrig sinande flod av fart och fläkt som detta spel fullkomligt sprutar ur sig. I ena ögonblicket möter man horder av soldater med gevär som spyr ut bly och i nästa ögonblick möter man enorma tvåbenta robotar som skulle ha skrämt skiten ur vilken vuxen man som helst. Det är helt enkelt action från första stund och i ett aldrig sinande flöde som får en att vilja ha mer och mer.

Allt som allt har detta spel det som alla andra förstapersonskjutare har och lite till. Men det som får spelet att tilltala mig är de snygga slowmotioneffekterna tillsammans med all den utmaning som ligger bakom ett perfekt Timeshift.

Betyg: 7/10