Too Human (Xbox 360)
Efter en lång och spretig historia släpps nu Too Human till Xbox 360. En korsning mellan asagudar och cyborgs i en futuristisk värld där kan ju bara bli bra. Eller?
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Du spelar alltså som Balder och även om det är den enda karaktären så har du fem olika klasser att välja på. Sedan är det bara att bege sig ut och banka vettet ur horderna med maskiner. Du styr Balder med vänster styrspak och slåss genom att rikta höger styrspak mot fienden. Resten av knapparna används till specialattacker samt att avfyra din laserpicka. Jag var skeptisk till dessa kontroller till en början, men det visade sig fungera rätt bra. Desto svårare visade det sig vara att sikta. Det hände en hel del gånger att jag siktade på något helt annat än vad jag hade tänkt mig.
Med dessa kontroller så finns det vissa inställningar för kameran, men det mesta sköts per automatik. Kameran fungerar för det mesta ganska bra, men visst finns det tillfällen då man önskade att man kunde ändra kameravinkeln för att se vad man håller på med. Banorna då? Visst är det skoj att mosa massvis med elaka maskiner, men tyvärr har spelets banor inte så mycket annat att erbjuda. När man hackat sig igenom en bana är det bara att fortsätta att hacka sig igenom nästa, och nästa, med lite pusslande i den virtuella världen.
Mellan banor kan du pusta ut i Midgard där resterna av mänskligheten och Aesir håller till. Här pratar du med dina medarbetare för att få nästa uppdrag, köper vapen och utrustning med mera. Det finns också kartor som visar vart du är och vart du ska inom Midgard. När du kommer till rätt ställe så sätter en filmsekvens igång och man lotsas vidare i spelet. Vill du prata med någon här får du helt enkelt parkera Baldur bredvid en annan person och lyssna medan de kallpratar lite. Inte så mycket interagerande alltså.
Ljudet är bra, förutom när man hoppar. Det låter som om man vägde flera hundra kilo, men det kan man kanske ha överseende med. Röstskådespelet får också godkänt, men undertexterna jag bockade för i inställningarna gäller tydligen bara för ett par utvalda scener. Smått irriterande. Det som inte fungerar är dock filmsekvenserna. De har inte fått den kärlek de behövt och lämnar en hel del åt fantasin. En annan sak som säkerligen kommer att gå folk på nerverna är sekvensen som utspelas när man dör. Varje gång man dör tvingas man vänta på att en valkyria ska uppenbara sig, sväva ner till din kropp för att lyfta upp den och sedan sväva bort till sällare jaktmarker. Detta utan att du på något sätt kan hoppa över det.
På den ljusa sidan finns dock Too Humans rollspelselement. Du har olika skills du kan investera poäng i för att utveckla din karaktär. Dessa poäng får du genom hacka dig igenom banorna och på så vis få experience och levla upp. Precis som sig bör i ett rollspel så kan du också få bättre vapen, utrustning eller blueprints av att döda fiender. Blueprints är scheman på t.ex ett vapen som du kan tillverka om du har tillräckligt med bounty, som är som pengar i Too Human. Dessutom har du runor som uppgraderar vapen och rustning och charms som påverkar din spelare på olika sätt.
Dessa rollspelselement lyfter visserligen Too Human en del, men inte tillräckligt mycket. Fornnordisk mytologi kombinerat med cyborgs, action och en nypa rollspel är ett intressant recept, men detta spel känns lite som om det togs ur ugnen för tidigt. Kanske har spelet tappat något på grund av sin långa resa mellan olika utvecklare och olika plattformar, men om Too Human ska bli den hit som det sägs vara så har det en bit kvar.
Betyg: 4/10