Jag bör inleda denna recension med att varna läsaren att det som nu kommer att skrivas på intet sätt är en objektiv utvärdering av det senaste spelet i Unreal Tournament-serien. Recensioner bör heller inte vara objektiva utan snarare spegla skribentens hjärta och låta de åsikter han själv har resonera hos de som är likasinnade i spelvärlden. Om isåfall en recension blir bättre desto mer subjektiv den är, kommer detta vara en av spelhistoriens bättre recensioner. Jag ÄLSKAR Unreal Tournament.
Premissen för denna spelserie är enkel men svårslagbar. Ett gäng legosoldater i framtiden har delade meningar angående ett eller annat och väljer att lösa sina konflikter med avancerade vapen och "respawners". Dessa respawners låter krigarna återskapas ögonblicket de sprängs i småbitar och därmed forsätta sitt oändliga stridande likt Sisyfos som in i evigheten är dömd att flytta samma sten om och om igen. Charmen i detta ligger inte endast i den blodsport detta snabbt urartar i utan i den finess och skönhet med vilken det hela utförs. Jag talar sällan om grafik i mina recensioner men det är väl värt att påpeka hur väl Unreal3-motorn är använd i detta spel. Miljöerna är brett varierade och mycket detaljrika, precis som karaktärsmodellerna. Spelmässigt blir det en snabb och actionfylld upplevelse som är väl riktad till den äldre publiken och den klassiske deathmatch-älskaren.
För de av er som redan är bekanta med Unreal-serien och undrar vad som finns att hämta för den som känner sig tillfreds med Unreal 2004 kan jag delge några av de ändringar som gjorts. Mycket har inte förändrats gameplaymässigt, men det kanske vi veteraner inte heller skulle vilja? Många av vapnen är de samma och de flesta spellägen vi såg i 2004 återser vi i detta spel. Däremot får man för första gången en vettig single-player campaign med ett par nya grepp och intressanta scenarion. I övrigt ligger skillnaderna dels i den groteskt stora grafiska uppdatering som gjorts, de många nya banor som tillkommit och även de många små tweaks som gjorts. Hoverboard, en svävar-skateboard hybrid, är ett mycket välkommet tillskott till varje fordonsbaserad bana. Även om spelaren är väldigt utsatt på brädan så ser den till att spelare utan fordon fortfarande kan vara till nytta och traversera de minst sagt stora banor där man spelar Warfare (tidigare: onslaught). Jag kan även berätta att allt det som gjort UT-serien så bra finns kvar. Flak Cannon, CTF, Warfare och avancerade inställningar för de minst sagt fantasifulla scenarion spelet presenterar.
Som många andra UT-fan anser jag att Unreal-serien hör hemma på PC där FPS kommer till sin fulla rätt och ett missriktat skott endast kan skyllas på den egna förmågan. Jag var därför aningen skeptisk till att spela UT3 på PS3 med en vanlig handkontroll. Till min förvåning fann jag att det gick både lätt och bra att styra med handkontrollen och tack vare den justerbara känsligheten på spakarna kunde jag även sikta ordentligt. Jag förutsätter att de av er som har möjligheten redan köpt PC-versionen, men ifall du väljer mellan att uppgradera din PC och inhandla PS3-versionen av UT3 kan jag varmt rekommendera PS3-versionen. Detta med förutsättningen att du har en HD-TV. SD gör inte UT3s skönhet rättvisa även om spelupplevelsen inte blir alltför förändrad. Så om du är ny till serien eller är välbekant med killing sprees och headshots kommer UT3 vara ett mycket välkommet tillskott i spelsamlingen.
Betyg: 9/10