Warhawk (Playstation 3)

Krig är ett helvete sägs det. De vinster vi åstadkommer kan aldrig mätas med de förluster varje sida lider. Mödrar gråter och män reser bort för att aldrig återvända. Striderna orsakar också ekonomiska förluster som skulle kunna botat cancer. Allt detta sveps dock åt sidan i TV-spels världen av ett underbart koncept, respawns! När både du och ditt flygplan återskapas inom sekunder från er död, vem ska då känna nederlag. Vi skall kämpa med ökat tillförlit och ökad styrka i luften, vi skall kämpa på landningsbanorna, vi skall kämpa bland kullarna och vi skall aldrig kapitulera!

Foto:

Kultur och Nöje2007-10-25 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Warhawk, ett av de första konsolsläppta spel som endast fokuserar på multiplayer, är så actionpackat, roligt och utmanande att det blir ett av konsolens prisvärdaste spel. Spelet är ett konfliktbaserat lagspel satt i en snar framtid. Två nationers soldater, Eucadier och Chernovaner, drabbar samman i luften och på land med många olika sorters vapen och fordon. Som ny spelare kan det vara svårt att greppa kontrollen och ta ner motståndare direkt eftersom spelet inte ger nybörjare något handikapp alls. Både att sikta och navigera sin Warhawk är något som spelaren måste lära sig på det hårda sättet. Är man alltför osäker kan man skapa en privat server som man flyger runt själv på utan motståndare, men det blir snabbt tråkigt. Eftersom Warhawk saknar ett singleplayer läge så kommer inte bara utmaningarna bli större utan även de emotionella belöningarna. Att ta ner en motståndare som man vet är en annan person känns mycket bättre än att skjuta ner en datorstyrd flygkapten. Spelet spelar även upp heroiska musikstycken när du klarar dig ur en tuff strid eller blir nedskjuten på ett tarvligt sätt. Warhawk är ett av de spel som använder Sixaxis kontrollen riktigt, riktigt bra. När du flyger genom luften vrider du kontrollen för att styra planet, vilket gör att du dels kan kontrollera ditt plan mer intuitivt samt att alla spakar och knappar kan användas till andra saker än att styra.

För att kunna skapa en varierad upplevelse finns flera olika lägen att spela på alla spelets banor. Vanlig deathmatch och team deathmatch är något man förväntar sig men lägen som "Capture the flag" blir genast mer intressanta när man blandar in fordon i formulan, något som Unreal Tournament 3 även insett. I detta läge balanseras fordonens överlägsna mobilitet, eldkraft och hastighet av de luftvärnskanoner varje bas är utrustad med. Att flyga en Warhawk är farlig nog som det är med tanke på hur utsatt man är när vem som helst kan sikta in sig på en med en målsökande missil, att sen behöva oroa sig om missiltorn som finns specifikt för att skjuta ner dig är ingen glad tanke. Personligen brukar jag använda mitt flygplans boostfunktion för att med överlägsen hastighet, stor precision och en god bit tur lyckas landa precis bredvid flaggan. Att sen ta sig ur basen med flaggan i ett stycke är lättare sagt än gjort. Man kan nämligen inte bära flaggan i flygplan.

Även om det finns en del spännande spellägen känns det dock som att spelet saknar ett eller två asymmetriska spellägen. Som det är nu har alltid båda lagen samma förutsättningar och objektiv. Att kunna erbjuda en annorlunda och kanske mer obalanserad upplevelse kunde ha varit en spännande ide. Bara för att spelet inte har klassiska bosstrider mot datoriserade motståndare betyder inte att man inte kan ha t.ex. en bosstrid där ena laget är "onda" och andra laget "goda". Uppdragsbaserad multiplayer är något som såväl Team Fortress, Counterstrike, Enemy Territory, och Unreal Tournament serien har implementerat. Varför inte även här?

Warhawk är inte bara ett av de första spel till PS3 som använder Sixaxis ordentligt, det är också det första spel man helt kan ladda ner i fullo från Playstation Online Store. Att köpa ett spel som är enbart multiplayer för runt 600kr i butik känns lite tråkigt, särskilt när samma spel kan laddas ner till mindre än halva priset. För $40 (280SEK) får man alltså ladda ner fullversionen direkt till hårddisken. Det enda man inte får med är manual, kartong och det headset som följer med butiksversionen. Jag ser gärna att detta blir en trend inom speldistribution. Dels eftersom det skulle innebära lägre spelpriser, något som kan vara essentiellt för att fler ska kunna börja med spelande, och dels eftersom det skulle innebära att utvecklare kan få en större del av de pengar vi betalar för spel istället för att kostnader ska tillkomma för transport och återförsäljare. Att det är mer miljövänligt är självklart också en fördel.

Warhawk är ett mycket bra spel som jag rekommenderar till varje PS3 ägare som gillar multiplayer. Men skaffa för guds skull den nerladdningsbara versionen. Viva la revolution digital!  
 
Betyg: 8/10