Spelet har en mer strategisk utgångspunkt än tidigare. Jag väljer Marine Campain framför Predators och Aliens och förbereder mig på en hård kamp. Fasligt påträngande minnen från filmerna tränger sig på när dessa monster kryper i buskarna. Trots allt släcker jag ner i huset och gör mig redo. Jag startar med ett gäng olika typer av människor. Dels finns det cyborger som kan bära olika packningar och se fiender som ännu inte är synliga genom radar. De finns de vanliga soldaterna, sjukvårdare och olika specialvapenkaraktärer. Men de som betyder mest är de trupper som kan skicka efter förstärkningar för utan de är man såld.
Till skillnad från många andra strategispel finns inte baser på samma sätt utan det är en grupp som alltid rör sig. När man dödar sina fiender eller lagar speciella byggnader får man pengar att uppgradera och köpa nya trupper. Jag samlar ihop ett gäng soldater och ger mig iväg på ett uppdrag som innebär att laga ozongeneratorer. Efter bara en liten stund snappar jag upp signaler på rörelser i terrängen. Plötsligt fullkomligt väller det fram olika typer av Aliens. Svarta elaka varelser med endast ett mål, att döda.
I princip är det så spelet ser ut. Beroende på vilken kampanj man har genererar man trupper på olika sätt. Predators skickar efter förstärkningar från rymden och Aliens avlar från ägg till olika raser. Dock är grundtanken den samma. Hitta och döda. Detta kan förvisso vara alldeles tillräckligt om det inte var för ett problem. I stridens hetta har man väldigt lite att säja till om. Det blir oftast ett virrvarr av trupper som kämpar bäst de kan. Med andra ord, den som är flest vinner oavsett taktiska manövrer.
Tanken bakom spelet är bra, men det saknas någon form av intelligens. Förvisso är konsoler inte direkt gjorda för riktig strategi då musen och tangentbordet på en dator passar alldeles ypperligt, men ändå. Någon form av taktiska möjligheter hade helt klart gett spelet en ny dimension.
Tekniskt sett är spelet godkänt. Grafiken och ljudet gör att stämningen byggs upp bra och miljöerna är inspirerade från filmerna. Men i styrningen kan vissa anmärkningar ges. Trots allt hade en mer funktionell styrning kunna ge mer strategiska inslag än att ställa in sina mannar på aggressiv eller ingen attack till exempel. Dock är den ändamålsenlig och det kanske är det som räknas.
En sak som jag saknar med spelet är möjligheten att linka mellan två Xbox. Spelet är som gjort för det och med rätt upplägg skulle det kunna bli hur bra som helst. Ett tvåspelarläge skulle knappast fungera speciellt bra så det är antagligen anledningen varför det har uteblivet. En eventuell uppföljare utan vore förkastligt.
Omdöme: Alien versus Predator: Extinction är ett strategispel utan strategi. Det säjer nog sig själv att betyget inte kan bli annat än lågt. Dock tycker jag att spelidén är intressant och nog skulle kunna fungera om man kopplade in intelligensen lite. Men tills vidare får de som gillar Aliens och dess alla fiender vända sig till de tidigare spelen och njuta av dem, för Extinction erbjuder ingen minnesvärd session.
Betyg: 2/6