Animal Crossing (GameCube)

Spelet som aldrig skulle släppas i Europa är efter mycket om och men äntligen här - kors i taket, redaktionen skriker av lycka!

Linköping2004-10-03 17:21
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sutligen fick vi, trots allt, äran att ta del av hyllade Animal Crossing även i Europa.Ganska exakt två år har det gått sedan spelet hade sin första release, det var redan då sagt att det aldrig skulle släppas här. Efter skyhöga betyg runtom i världen började butiker och privatpersoner att själva importera spelet till Europa, men nu slipper vi alltså det. Välkommen till fablernas värld!

Bekant koncept

Eletronic Arts har med sitt The Sims trollbundit kvinnor som män, över hela världen, till att fylla sin egen vardag med att iscensätta någon annans. Märkligt koncept kan man tycka, men det är sjukligt underhållande och kallas rätt och slätt för vardagssimulator.

Animal Crossing är också något av en vardagssimulator, den största skillnaden må vara att spelet karaktäriseras av djur som pratar engelska och inte vanliga människor som talar ett fiktivt språk, som i The Sims. Men i övrigt är grunden densamma; tjäna ditt levebröd, njut och lev livet som det behagar. Nintendos typiska gulliga karaktärer och pastellfärgade omgivningar är i perfekt symbios med den här typens spelkoncept; älska eller hata. Vilken kategori jag tillhör krävs ingen atomfysiker för att lista ut antar jag.

Tidskrävande

Det största problemet med Animal Crossing är hur pass tidskrävande det är, att ströspela någon timme då och då ger absolut ingenting. Råkar du vara arbetslös och kan spendera fem till tio timmar om dagen har du hittat rätt, själv hinner jag inte alls med att spela tillräckligt mycket. Men å andra sidan, med tanke på hur dåligt med jobb det finns i Sverige i dagsläget har väl de flesta tid att disponera till detta kan jag tänka mig...

En bra vardagssimulator tycks inte gå ur tiden, första versionen av The Sims håller måttet än idag trots att vi skådat betydligt snyggare spel. Samma sak gäller för Animal Crossing som nu funnits ett tag, det är då rakt ingen fröjd för ögat även om det är bra flyt i grafikmotorn. Det grafiska faller i skymundan av den sanna spelglädje man utsätts för, med rätt bakgrundsmusik skulle jag förmodligen kunna sitta flera dagar i sträck och spela.

Nintendo själva har pillat in världens nattvisor nu, det dröjer inte mer än någon timme innan jag börjar gäspa och ögonlocken känns tunga. Nu går stereon omgående i rullning så fort Animal Crossing kommer upp på tal, ett spel som är så pass passivt som Animal Crossing egentligen är kräver musik med lite liv i för att man ska hålla sig pigg.

Spelet tar sin början på ett och samma vis; man anländer till den nya staden, där köper man sitt hus på avbetalning av Herr Nook. Hur man sedan väljer att betala av huset eller leva sitt liv i övrigt är valfritt. Vill du vara en hårt arbetande och amibtiös invånare eller en riktigt lat dagdrivare? Kör hårt!

Omdöme

Nintendos svar på The Sims anländer sisådär två år senare än nödvändigt, bättre sent än aldrig får vi väl lov att säga. ardagssimulatorn är förmodligen spelmarknadens farligaste gift i dagsläget, det är så lätt att ta till sig och så svårt att sluta spela. Har man en gång satt sig, då sitter man där! Animal Crossing är inget undantag, det handlar om ren och skär underhållning när den är som bäst.

Betyg: 9/10

Läs mer om