Arx Fatalis går ut på att man ska förstöra "the secret cult of Akbaa", den onda guden som sprider förstörelse och kaos, för att just förhindra honom från att komma tillbaka till den fredliga världen. Om man skulle misslyckas att förinta honom - ja, då kommer han att utöka sin terror i världen.
Som spelare tar man sig an rollen som en ung hjälte i sina bästa dagar. Spelet utspelas i underjorden och till vapen har man träklubbor och andra liknande vapen. Under spelets gång får man också handskas med magier. Om man blir riktigt duktig på det hela går det tillslut att nästan bara använda sig av magier för att avancera i spelet.
Du kommer att möta många fula varelser och fiender. Råttliknande människor, troll och goblins är bara några. Jag har själv inte klarat hela spelet ännu, men av det jag hittills har spelet är godkänt. Storyn och presentationen av spelet är väldigt bra gjort och att anta rollen som hjälte kändes inte heller fel. Det som kan kännas tråkigt är att i Arx Fatalis, liksom JoWoods andra spel, känns inte särskilt välgjort.
Spelet känns väldigt fyrkantigt, karaktärerna rör sig rätt stelt och så vidare. Som rollspel känns det rätt fattigt. Arx Fatalis känns mer som en slags mod till ett annat spel, som man borde få ladda hem gratis, men i det här fallet rör det sig om ett spel för sig och du kommer få betala runt fyra hundra kronor för det.
Omdöme: Sorgligt nog kan jag inte rekommendera dig att köpa Arx Fatalis. Varken Far West (ett av JoWoods nya spel) eller detta spel känns prisvärt. Visst har JoWood ansträngt sig med utvecklingen, men de har inte riktigt lyckats skapa ett spel som är värt att lägga ut pengar på. För att resumera det du bjuds på i Arx Fatalis: 9 olika erfarenheter, 50 olika magiska spells, olika vapen och föremål och stor värld med ett flertal överraskningar. Thats it. Kom dock ihåg vad jag sa; Jag rekommenderar inte detta spel för rollspelsfantaster.
Betyg: 2/6 knappt godkänt