I och med det faktum att man tydligen inte behöver någon militär utbildning alls för att vara med och kriga blir Hawk genast rekryterad för att manövrera Aquila. Aquila är en prototyp som ska hjälpa dig och Forseti armén att vinna kriget mot den onda Muspell armén. Handlingen i spelet är inte den mest intressanta jag sett men den är djup nog för att spelet ska bli någorlunda kul och värt att spela igenom.
Spelet
När du spelar Battle Engine Aquila ser du allt ur ögonen på huvudpersonen. Alltså inifrån roboten. Detta känns rätt så häftigt i och med att Aquila är en väldigt stor robot. Och allt omkring en verkar väldigt litet.
Aquila kan både gå och flyga och vapnen varierar lite beroende på vilken form du använder dig av. Det som gör detta spelet så unikt är att all fokus inte bara är riktad mot dig och Aquila utan mot hela Forseti-armén. Du blir ständigt upplyst om att du inte är den enda som krigar och lär dig med tiden att du bara är en liten kugge i ett stort maskineri.
I många fall kan det vara smartare att försöka hjälpa de på din sida istället för att försöka klara allt själv. Och man blir ofta väldigt förvånad över hur smart ens armé beter sig när de får lite hjälp. Tyvärr är lockelsen att rusa iväg själv och vinna alltför stor och det värsta är att den taktiken ofta funkar.
Battle Engine Aquila innehåller hela 43 uppdrag och när man klarat av dem får man fram ett flerspelarläge som var väldigt skoj. Under de 43 uppdragen kommer man få nya Aquila-robotar men skillnaden mellan dem är inte så stor. Av de 43 uppdragen är de flesta relativt lätta och ibland är de väldigt enformiga.
Det som gör att Battle Engine Aquila inte faller i mitt tycke är att det är så segt. Aquila är en stor robot och bör därför inte vara så snabb. Men det är ju så tråkigt! Ibland när man flyger och jagar ett annat plan så känns det som om man står still.
Grafik
Detta område känns som ett av de sämre när det gäller Battle Engine Aquila. Grafiken är inte i närheten av de spel som släpps idag. Det finns gott om kraft att kräma ur PS2:an och Lost Toys verkar inte ha ens använt sig av hälften när de gjorde detta spel. Vissa texturer kan se jättekonstiga ut och explosioner i stort är rätt så fula i detta spel.
Battle Engine Aquila är dock inte så fult att det är ospelbart för det finns många saker som är fina också. Vapnens effekter är bl.a. snygga och det mesta på banorna går att förstöra. Även träd välter när man går över dem. I runda slingor har vi ett spel med någorlunda grafik men som är på tok för dålig för ett så nytt spel.
Ljud
Ljudet är en av de bättre sidor detta spel visar upp. Röstskådespelet är väldigt bra och håller hög klass genom hela spelet. Alla ljudeffekter gör ett bra jobb med att förstärka känslan av att du befinner dig mitt i ett krig.
Kontroll
Eftersom Battle Engine Aquila är ett FPS-spel (First Person Shooter) så är kontrollen rätt så lik andra den genren. Man ser sig omkring med höger analogspak och går/manövrerar med den vänstra. Jag har aldrig varit någon fan över FPS-spel som spelas med handkontroll men måste erkänna att kontrollen funkar helt felfritt i detta spel.
Omdöme
Jag tycker Battle Engine Aquila är ett rätt så bra spel. Tyvärr är det på tok för segt och grafiken för ful för att det skall få toppbetyg. För alla som gillar mech-spel är detta något ni bör titta närmare på. Battle Engine Aquila är absolut inget dåligt spel. Lost Toys har gjort ett bra jobb med spelet men det känns som om de inte riktigt nådde dit de ville med spelet. Tror att om de gör en uppföljare så kommer det spelet vara väldigt bra! Jag tycker dock om när det händer mycket på bilden och det går lite snabbare så jag väntar på Zone of the Enders 2.
Betyg: 3/6 godkänt