Längtat efter ett gammalt hederligt peka-och-klicka-äventyr? Då är det bara att springa till affären och införskaffa Broken Sword - The Sleeping Dragon.
För många är det ett kärt återseende att åter stifta bekantskap med George Stobbart och Nico Collard. Andra får här möjligheten att lära känna advokaten och journalisten vars vägar mötts i två populära äventyr tidigare i serien.
Spelet tar sin början i Kongo, där George har stämt möte med en person han dock knappt hinner träffa. Denne blir nämligen mördad av anledningar vi och George inledningsvis inte känner till, och dör i Georges armar. Samtidigt blir Nico i Paris anklagad för ett annat mord vi som "aktiva åskådare" vet hon är oskyldig till. Hädanefter tar äventyret oss runtom i världen, alltifrån Irland via Egypten till det mystiska Stonehenge.
Spelet är numer i 3D, något seriösa äventyrare närmast vrider sig i plågor inför. Här fungerar det oftast bra, om man kan acceptera att du inte alltid kan påverka kameravinklarna. Grafik, animationer och personkaraktäristik är överlag bra. Stilen rent utseendemässigt är en blandning mellan realism och tecknat - något överdriva egenskaper hos människorna du möter. På tal om dem är de rätt excentriska sådana. Alltifrån skjutgalna, överbeskyddande fäder till öldrickande australiska piloter.
Något som emellertid är erbarmligt på PS2-upplagan, är laddningstiderna. Playstations eviga nemesis har tyvärr inte blivit bättre med tiden. Det sägs vara bökigt att programmera till PS2:an. Oavsett hur det är med den saken trivs jag inte med att vänta i 30 sekunder (ja, jag har mätt) bara för att jag byter miljö eller rum. Trist.
Pluspoäng delas ut för en story i klassisk deckaräventyr-anda som verkligen för en framåt och på ett genomtänkt, logiskt sätt. Givetvis är det bara en tidsfråga innan George och Nicos öden vävs ihop, även om de länge får kämpa var för sig för att lösa alla frågetecken. Det är på sedvanligt manér ett hysteriskt klickande och letande för att inte missa några ledtrådar där man befinner sig, för mycket faktiskt. Genom att inte alltid veta vad man skall göra härnäst blir det mycket tid som ägnas åt saker som lätt blir repetitiva. Man springer fram och tillbaka, försöker öppna dörrar som oftast är låsta, för att på något sätt komma vidare. Detta kan vara rätt frustrerande. Likaså är det oundvikligt att inte prata med de allra flesta man stöter på. Har man däremot inga problem med allt ovanstående är det ofta kul att höra vad de olika kufarna man stöter på har att säga.Tempot spelet igenom är långsamt och malande med mellansekvenser eller plötsliga händelser då du själv får interagera och pröva dina reaktioner.
Omdöme: Broken Sword är en skarp och rätt skön kontrast till alla stereotypa actionspel där ute. Här hittar du inte en överdriven arsenal att spränga alla i småbitar med. Istället får du använda tålamod och insidan av pannbenet. Det kan väl vara kul för ovanlighetens skull?
Betyg: 7/10