Lagom till min hemkost till Sverige landade ett sprillans nytt Xbox-lir på dörrmattan med titeln Carve. Vattenskoter har jag förvisso aldrig åkt men när jag sätter mig framför min nyavdammade Xbox har jag ändå känslan kvar av värmen och stränderna. Men matchar Carve förväntningarna?
Hur gör man nu ett nyskapade och bra vattenskoterspel? Många titlar inom genren är baserade på Tony Hawk-spelen med alla sina tusen kloner. Förvisso är det trick som gäller till en viss del i Carve men huvuddelen ligger i att sicksacka sig fram kring bojar på en bana och givetvis korsa målsnöret först. Låter kanske ganska simpelt och det är precis vad det är. Dock måste det till lite mer för att göra ett spel och där kommer tricken in i bilden.
När man brassar av ett trick får man en så kallad "rush", med andra ord, det blir åka av. Desto mer avancerade trick man vågar sig på desto mer rush får man. Är man riktigt flitig fyller man även en mätare med "double rush" vilken kan liknas med lightspeed i Starwars. Hela systemet känns ganska snarlikt de i SSX snowboarding. De flesta tricken gör man från olika ramper men det finns några man kan utför på vattnet också. Men det gäller att ha fart för någon hoppknapp finns inte att tillgå. Största problemet med tricken är att man saknar kontroll och om man nu klarar tricket dundrar man med säkerhet in i en stolpe eller väg när man väl fått fart.
Där man verkligen kan spara lite tid och plocka placeringar istället för att ramla runt i ramperna är genom fusk. Som många idrottare får man ibland göra lite övertramp och i Carve handlar det om att ta genvägar på fel sida om bojarna. Fem gånger får man fuska lite grann men man blir av med värdefull tid. Time up är ett välkänt begrepp som kommer igen i Carve.
I Carve gäller det även att samarbeta med sin partner. Alla karaktärer har ytterligare en karaktär i sitt lag och de kan hjälpa till på olika sätt. Dels genom kommunikation från en liten radio och dels genom sabotage mot motståndarna. Jag tycker dock att det känns ganska överflödigt eftersom man knappt märker av något samarbete alls.
Grafiken i Carve är inte direkt något riktmärke. Personligen tycker jag att det känns lite föråldrat och jag tycker man kan förvänta sig mer från ett spel idag. Däremot ska det ha en eloge för en enkel och helt godkänd kontroll som gör att man kommer i n i spelet snabbt. Musiken är gjord av ett par olika band jag aldrig hört talas om men varför inte, det funkar som bakgrundsljud.
Jag kunde aldrig testa spelet över Xbox Live så jag kan heller inte säga något om hur det fungerar att spela online. Dock antar jag att det är ungefär samma sak bara med mer mänskligt motstånd. Dock finns det många andra spel att föredra framför Carve.
Omdöme: Carve kan beskrivas genom det Thailändska uttrycket, "Same same but different". Man åker sicksack med sin skoter och gör så mycket tricks man kan och livslängden på spelet är som en dagsländas. Givetvis finns det lite extraprylar att låsa upp genom att spela olika turneringar men i grund och botten är det ganska samma sak hela tiden. Jag må vara hård men här blir det underkänt.
Betyg: 3/10