If it aint broken, dont fix it..?
Det sämsta med uppföljare är oundvikligen bristen på känslan att man håller sina spelälskande händer om något nytt. Något unikt. FIFA, Final Fantasy, Unreal Tournament är alla lyckade exempel på serier som överlevt åren och nyhetstorkan. Tack vare något nytt, bättre eller ny infallsvinkel återkommer de lika säkert som amen i kyrkan. (Jo, jag vet att ingen säger så längre, men det är ett kul uttryck.)
Frågan är bara om världens mest kände rally-skotte tillför tillräckligt mycket i år. Vila på sina lagrar går inte i spelvärlden. Det finns tjogvis med bilspel på marknaden, men bara en handfull riktigt bra. CMR har legat i toppen länge nu. Håller fjärde inkarnationen måttet?
PC kontra konsol
Många är de som hemma i stugorna mäter sig med varandra i bilspel. Det bör sägas att "de tre stora" konsolerna har ett kraftigt övertag gentemot PC:n. Långa sladdar, en stor bildyta, fåtöljer och gott om plats är alla argument som talar emot datorn vad flerspelarläget anbelangar. Men CMR04 begränsar sig förstås inte. Till skillnad från vissa konkurrenter som satsar mer på flera förare framför skärmen, fokuserar Colin på den enskilde spelaren. En lång rad av kvällar kan lätt ödeläggas i sällskap med den fjärde upplagan av världens mest hyllade rallyspel. Det är vanebildande som attan och mängden banor och bilar håller en lätt fast. Dessutom utnyttjar datorerna kraften på ett annat sätt. Med rätt ljudsystem, grafikkort och kontroll får PC-spelaren en svåröverträffad erfarenhet i rallylegendens sällskap.
Vanebildande och lång speltid är i och för sig inte något nytt. Mer måste till för att blidka kräsna hardcore-gamers. Här tycker jag kanske inte man når ända fram. Att grafik blir bättre med åren är en självklarhet, och spelet är faktiskt inte något särskilt visuellt sett. Det ser bra ut, men man välter inte direkt sin kaffekopp i ren och skär upphetsning. Men sedan, då? LAN och online får ingen att lyfta på ögonbrynen längre.
Men Codemasters stiger förstås inte ner frivilligt från översta pallplatsen av rallytitlarna. Bonusgodiset finns i form av ett bredare mästerskapsläge och gammal hederlig tävlingsinstinkt. Bilarna som finns att låsa upp kan och måste användas om du kör hela mästerskap, där de här och där återkommer i specialbanor och liknande. Man anstränger sig också gärna litet extra som spelare för att uppnå de olika uppgraderingarna som dyker upp efterhand i en sport där varenda detalj kan vara avgörande.
Inte mycket nytt
Har du följt serien slaviskt blev du förmodligen frälst av nummer ett. Tvåan fullbordade serien som trean sedan smutsade ner något. Fyran sammanfattar allt detta. Här finns inte speciellt mycket nytt. Men är du en rallyräv som sovrar genom dubbade däck och analyserar banorna innan du ger dig ut skall du köpa fyran också. De utökade spellägena där nu championship-läget inte är låst som i trean, de stilrent läckra menyerna, klockren kontroll med fin känsla för respektive underlag, ja det räcker i sammanhangen långt. Men har du tvåan, ont om pengar eller inte är förtjust i rally kan du låta fyran stå kvar. Om uppskattningsvis ett år kommer väl femman vad det lider. Då har å andra sidan Gran Turismo 4 förhoppningsvis dykt upp...
Irriterande detaljer
Såväl förlagan som spelet självt har varit med ett tag nu. Därför är det litet irriterande att man då och då hör små störningar i ljudet. Bilduppdateringen hoppar till någon gång och det värsta av allt - dessa &%##!!** hinder vid vägkanten man inte programmerat att erbjuda olika motstånd. Kommer man i 150 blås, hamnar litet fel och frontar ett klippblock, ja då förstår jag att det blir tvärstopp. Men banne mig, en liten skylt är inget klippblock. Detta kan låta som en petitess för en oinvigd, men i kapandet av hundradelar och jakten på en felfri spelupplevelse vill man inte se sådana dumheter.
Gedigen helhet
Kontrollen är bra. Mycket bra. Egenskaperna på bilarna kan lätt anpassas med flertalet inställningar. Underlagen skiljer sig markant från varandra, skademodelleringen gör sitt till helheten. Det finns tillräckligt mycket för att ligga kvar på toppen. Det verkar finnas tillräckligt många köpare och gladlynta recensenter för att såväl V-rally, Rallisport Challenge, Need For Speed och vår skotske vän skall överleva. Vilket ju är bra. De är bra spel allihop. Men skall man fortsätta att leverera ett Colin McRae vareviga år bör man ta sig en funderare.
Betyg: 7/10