Tycker du om actionspel och aldrig spelat Contra så missat en av actionspelens hörnstenar! Frågan är ju om Contra: Shattered Soldier (SS) kan upprätthålla den respekt jag fick för spelserien. Jag skall försöka låta bli att glida tillbaka i tiden för er som inte spelat Contra alls.
Arnold Schwarzenegger?
Handlingen i Contra: SS är som i vilken Arnold Schwarzenegger-film som helst - en ensam man mot en hel armé med ondingar. I detta fall många utomjordiska ondingar. Fast handlingen är nog det man sätter minst värde i om man spelar ett sådant här spel. Här går det bara ut på att skjuta för allt du är värd. Du har oändligt med skott och tre liv. De där tre liven är något du kommer börja förbanna efter bara några minuters spelande.
Spelet är nämligen bland det svåraste jag någonsin spelat! Contra: SS har tre svårighetsgrader - easy, normal och hard. Om du väljer easy får du så många continues att om du inte klarar av spelet då bör du nog sälja spelet och gå vidare. På normal och hard får du dock bara tre eller mindre continues. Att spela på easy är dock aningen meningslöst eftersom man inte får fram något riktigt slut i spelet.
Spelet
Contra: SS är både likt och väldigt olikt sina föregångare. Den största förändringen är det nya vapensystemet. Istället för att plocka upp olika power-ups under spelets gång har du nu bara tre vapen - maskingeväret, eldkastaren och granatkastaren. Alla tre vapnen har en alternativ attack. I de tidigare spelen behövde man bara springa och skjuta och kunde lätt klara en hel bana med samma vapen.
I Contra: SS måste du lära dig vilket vapen som biter bäst på en viss motståndare annars har du inte en chans! Som jag skrivit tidigare kommer du att dö ofta för det räcker med en kula. Det är också väldigt svårt att räkna ut vad bossarna kommer att göra för attacker så man lär sig till slut att det är lika bra att låta dem utföra dem. Och sen börjar man om och försöker smiska dem när man vet vad de kommer att göra!
Grafiken
Contra: SS är ett 2D spel. Du ser din karaktär från sidan och springer från vänster till höger. Många som ser Contra: SS kommer genast rynka på näsan och tycka att det inte alls ser så fint ut. Och jag kan hålla med, till en viss gräns!
Animationer som när gubbarna springer och hoppar på bilden kunde ha varit betydligt snyggare. Men då kan man fråga sig, hade det känts lika retro om de varit snyggare? I många fall känns det som om arbetet med grafiken har hamnat i skymundan för den känsla man SKA få av att lira Contra: SS. Jag tycker Konami gjort helt rätt när de skippat mycket flashig grafik för att jobba men det viktiga i spelet istället.
Ljud
Contra: SS innehåller väldigt bra musik. Det är mest techno vilket kanske inte alla uppskattar, men jag tycker det passar väldigt bra i detta actionfyllda spel. Musiken är inte alls enformig och det är en ny låt på varje bana och den förändras när du slåss mot bossar. Att spelet även leker lite med gamla klassiska Contra-slingor är en bonus utan dess like! Ljudet i spelet är alltså helt okej!
Kontroll
Kanske det viktigaste i detta spel är kontrollen. Den kan vara väldigt krånglig till en början, men efter någon halvtimmes spelande sitter den klockrent. Man har i princip full kontroll över sin gubbe.
Omdöme
Jag tycker Contra: Shattered Soldier är ett helt utomordentligt bra spel! Det innehåller mycket action och är svårt som ***. Svårighetsgraden kan i och för sig tala emot spelet också för det har varit ett antal gånger när jag lagt ifrån mig handkontrollen i ren vrede. Grafiken kan också tala både gott och ont om spelet. Jag tycker spelet blir bättre och får mer känsla med den grafik det har. Många kommer dock säkert tycka det är fult. Har du spelat de tidigare Contra-spelen eller helt enkelt bara tycker om non-stop action så är detta spel ett givet köp!
Betyg: 4/6 bra